Nejrychleji prodávaná ojetina v Česku 2025: překvapení

Nejrychleji prodávaná ojetina v Česku 2025: překvapení

0 Komentáře

5 Minuty

Analýza společnosti Aures Holdings, zpracovaná na základě dat z provozovatelů autocenter včetně AAA AUTO a Mototechna, ukazuje překvapivé trendy na trhu s ojetinami v Česku. Letos se na sekundárním trhu prodalo téměř 600 000 vozů a průměrná doba prodeje činí zhruba 56 dní — to je o osm dní pomalejší tempo než před třemi lety.

Nejrychlejší a nejpomalejší modely

Nejrychleji se mezi nabízenými vozy prodává nenápadná Toyota Yaris Verso (ročníky 1999–2005), která v průměru zmizí z nabídky za 17 až 18 dní. Důvodem není design, ale praktická využitelnost: kompaktní vnější rozměry, překvapivě prostorný interiér a velký kufr, plus dobrá pověst spolehlivosti. Podobně rychle odcházejí i modely jako Mazda Premacy.

Mezi moderními konstrukcemi patří mezi rychle prodávané pětiletý Hyundai i30 Fastback (průměr 32 dní) a plně elektrická Tesla Model Y; značky Tesla mají v současnosti průměrnou dobu prodeje kolem 43 dní. O něco pomaleji se prodávají vozy značek Honda a Dacia (asi o tři dny delší doba).

Na opačném konci žebříčku jsou luxusní limuzíny a větší prémiová SUV. BMW a Mercedes-Benz čekají na nového majitele v průměru 63–65 dní. Mezi velmi pomalu rotujícími mladými vozy v nabídce vystupují Mercedes EQV (průměr 199 dní) a Peugeot 408 (189 dní) — na sekundárním trhu jich je málo a zůstávají relativně drahé.

Největším časovým zdržovatelem je Opel Grandland X (produkce od 2017): typické čtyřleté SUV s nájezdem okolo 50 000 km se prodává průměrně 276 dní za cenu přibližně 600 000 Kč; letos se podle AAA prodalo necelých 40 kusů. V extrému pak stojí tři kusy Ferrari 599, které čekaly v průměru 604 dní — šlo o starší vozy s vysokou cenovkou ~3,5 milionu Kč.

Škoda a modelové přehledy

Skupina Škoda vykazuje průměrnou dobu prodeje kolem 50 dnů, tedy zhruba o šest dnů dříve než celorepublikový průměr. Mezi zajímavosti patří rychlý obrat u retro nástupce Škody 110 R, modelu 743 Garde (letos prodáno 60 kusů). Další průměrné doby pro vybrané modely: Fabia 40 dní, Octavia 48 dní, Enyaq 54 dní, Superb 55 dní, Kodiaq 60 dní a Scala 70 dní.

Top 10 nejprodávanějších ojetin 2025 (stručný přehled)

Nejprodávanějšími modely na českém trhu jsou dle Aures/Síť autocenter: Škoda Octavia (55 684 ks; prům. 48 dnů), Škoda Fabia (32 203; 44), Škoda Superb (19 181; 55), VW Golf (16 963; 51), VW Passat (15 885; 51), BMW řady 3 (10 349; 49), Škoda Kodiaq (7 775; 60), Ford Focus (7 628; 60), BMW řady 5 (6 852; 58) a Hyundai i30 (6 837; 50).

Vazby na infrastrukturu, dopravu a politiku

Infrastruktura a logistika

Trendy na trhu s ojetými vozy ovlivňují logistiku a infrastrukturu: rostoucí poptávka po elektromobilech zvyšuje potřebu investic do dobíjecí sítě u parkovišť pro autobazary, zatímco objemy přemisťování vozů mezi centry dealerů kladou nároky na silniční síť i parkovací kapacity. V delším horizontu tyto trendy ovlivní plánování dopravních staveb, napojení na komunikace a terminály logistických přeprav.

Veřejná doprava a udržitelná mobilita

Rostoucí držba a prodej elektromobilů má souvislost s politikou snižování emisí a rozvojem veřejné dopravy — pokud politika podporuje širší dostupnost MHD, cykloinfrastruktury či železniční dopravy, může to ovlivnit poptávku po malých městských autech nebo naopak po rodinných SUV.

Vládní regulace, bezpečnost a životní prostředí

Regulační rámec (daně, dotace na elektromobily, emisní limity) formuje vývoj sekundárního trhu. Bezpečnostní standardy, technické kontroly a pravidla pro přepis vozidel také ovlivňují dobu prodeje. Z environmentálního hlediska má přechod k EV pozitivní dopad na místní emise, avšak sekundární trh musí řešit recyklaci baterií a energetickou infrastrukturu.

Ekonomický a sociální dopad

Rychlost obratu ojetin odráží dostupnost mobility a ekonomickou situaci domácností. Levné, spolehlivé ojetiny zlepšují mobilitu méně majetných skupin obyvatel a ovlivňují dojížďku do práce, zatížení dopravní sítě a poptávku po veřejné dopravě. Pro tvůrce dopravní politiky, provozovatele veřejné dopravy i plánovače infrastruktury jsou tyto informace důležité při modelování dopravních proudů a investičních priorit.

Zdroj: garaz

Komentáře

Zanechte komentář