5 Minuty
Společnost Aisin Europe Manufacturing Czech dnes slavnostně otevřela novou výrobní halu v Písku, která je určena k výrobě kompletních elektromotorů pro prémiovou automobilku BMW. Investice do stavby a výrobních technologií dosáhla 4,5 miliardy Kč a jde o dosud největší kapitálový výdaj v historii píseckého závodu. Sériová výroba je plánována na rok 2027, do té doby bude probíhat rozsáhlé testování výrobních procesů a zkušební linky; první testovací jednotky mají sjíždět letos v říjnu.
Technologie eAxle a snížení závislosti na surovinách
Nově vyráběné elektrické jednotky eAxle, které budou instalovány do nové generace BMW označované Neue Klasse (včetně modelu iX3), využívají elektromotor s technologií EESM. Tento motor funguje bez permanentních magnetů, což podstatně snižuje závislost na dodávkách vzácných kovů a složek používaných při výrobě magnetů. Elektromotor byl vyvinut BMW, Aisin pak připravil a nasadil vlastní výrobní technologii pro sériovou produkci v Evropě.
Produkce, zaměstnanost a ekonomický dopad
Společnost očekává, že po rozběhu všech výrobních směn vzroste obrat závodu až na 600 milionů eur (přibližně 14,6 miliardy Kč), přičemž až tři čtvrtiny tohoto obratu by měla představovat produkce elektromotorů. V uplynulém hospodářském roce měl závod v Písku obrat 2,62 miliardy Kč. Aisin v Písku nyní zaměstnává přes 800 lidí a v souvislosti s rozšířením plánuje přijmout dalších zhruba 300 pracovníků, letos a v příštím roce pak očekává nábor přibližně 180 lidí. Cílový počet zaměstnanců má dosáhnout přibližně 1 200 osob. Nabídka pracovních míst se bude týkat širokého spektra profesí od inženýrů, techniků a specialistů přes operátory až po absolventy.
Regionální a sociální přínosy
Pro město Písek znamená projekt nejen nárůst zaměstnanosti, ale také přínos pro místní rozvoj: vyšší poptávka po službách, posílení dodavatelských řetězců a podpora vzdělávání technických profesí. Starosta města ocenil, že projekt přiláká kvalifikované pracovní síly a přispěje k technologickému profilu regionu. Aisin také finančně podpořil vznik dětského dopravního hřiště, což firma vnímá jako součást společenské odpovědnosti.
Výrobní areál a logistika
Výstavba nové haly o rozloze přes 19 000 m2 začala v červenci loňského roku a hlavní stavební práce byly dokončeny letos v červnu. Do provozu je instalováno více než 260 kusů strojů a robotů; nová hala navazuje na menší závod o rozloze 8 000 m2 a původní první závod, který zabírá 21 000 m2. Celý závodní areál má rozlohu 154 000 m2.
Významně se tak zvyšují nároky na logistiku a dopravní infrastrukturu. Pro plynulý provoz je klíčová dostupnost kvalitních přístupových komunikací, napojení na železniční koridory a efektivní zásobování přes regionální přístavy a letiště, zejména pokud jde o mezinárodní dodávky komponentů. Z hlediska logistiky bude důležité optimalizovat dopravní toky tak, aby se minimalizoval dopad na místní dopravní infrastrukturu a průběžně se řešily otázky parkování a příjezdových tras pracovníků.

Vliv na dopravu, veřejnou dopravu a infrastrukturu
Rozšířený provoz závodu zvýší dopravní zatížení v regionu, proto je doporučená koordinace s místními úřady v oblasti veřejné dopravy a plánování tras. Zlepšení autobusového či příměstského železničního spojení by mohlo snížit individuální automobilovou dopravu, zmírnit dopravní kongesce a podpořit udržitelnou mobilitu dojíždějících pracovníků. Investice tohoto typu často vytvářejí tlak i na modernizaci místní infrastruktury — od silnic přes napojení na dálniční síť až po logistická centra v blízkosti železnic a letovisek.
Bezpečnost, životní prostředí a regulace
Z technologického i environmentálního hlediska je důležitý fakt, že nový elektromotor eliminuje permanentní magnety, čímž se snižuje potřeba vzácných kovů. To má pozitivní dopad na udržitelnost a snižuje rizika v dodavatelském řetězci. Výroba v nové hale bude probíhat v automatizovaném a robotizovaném prostředí, kde jsou klíčové bezpečnostní normy, pracovní standardy a environmentální povolení. Regulace EU i české legislativy v oblasti průmyslové výroby, odpadového hospodářství a emisí zůstávají zásadními faktory pro provoz závodu.
Závěr: průmyslová transformace a budoucnost mobility
Projekt Aisin v Písku představuje významný krok v transformaci automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě. Kromě přímého ekonomického dopadu má projekt širší dopady na dopravní infrastrukturu, logistiku, veřejnou dopravu a strategii regionálního rozvoje. Pro českou dopravu a mobilitu jde o příklad, jak průmyslové investice mohou podporovat udržitelnou mobilitu, posílit dovednosti pracovní síly a zajišťovat odolnější dodavatelské řetězce v éře elektrických vozidel.
Zdroj: garaz
Zanechte komentář