Opel Grandland komunikuje s chodci přes LED masku a ikony

Opel Grandland komunikuje s chodci přes LED masku a ikony

0 Komentáře

3 Minuty

Koncern Stellantis a značka Opel představily autonomní prototyp SUV Grandland, který v rámci spolupráce s Technickou univerzitou v Darmstadtu získal netradiční komunikační prvek v přední masce. Auto vybavené autopilotem třetí úrovně umí díky sítím kamer a systémům umělé inteligence vyhodnocovat situace před vozidlem a „mluvit" s chodci prostřednictvím barevných diod a symbolů v maskě.

Jak maska komunikuje

V autonomním režimu se diody masky rozsvítí modře. Při detekci chodce a zpomalování se barva přepne na fialovou a doplní ji ikonka signalizující opatrnost. Po úplném zastavení se maska rozjasní zeleně a středový emblém dává chodcům znamení, že mohou bezpečně vkročit do vozovky. Cílem je zlepšit předvídatelnost chování vozidla v městském provozu a zvýšit bezpečnost přecházejících.

Bezpečnost, standardy a regulace

„Světlomety dnes nejen osvěcují vozovku, ale mohou fungovat jako aktivní komunikační nástroj,“ říká Philipp Röckl ze Stellantisu. Hlavní inženýrka inovací Julisa Le pak vysvětluje, že barvy byly zvoleny tak, aby nebyly v běžné dopravě zaměnitelné s jinými funkcemi—modrá a fialová tam prakticky nevystupují. Zavedení takových prvků ale vyžaduje legislativní vyjasnění a standardizaci, aby se nekryl význam signálů napříč různými značkami a typy vozidel.

Dopad na dopravu, infrastrukturu a veřejnou dopravu

Technologie typu komunikující masky může doplnit chytrou infrastrukturu (smart city) i dopravní projekty zaměřené na bezpečnost chodců u přechodů. Vzájemná komunikace vozidel s infrastrukturními prvky, semafory nebo senzory na přechodech by mohla snížit riziko kolizí v městském provozu. Také veřejná doprava—autobusy, tramvaje nebo vozidla městské logistiky—by mohla využít podobné vizuální signály k větší předvídatelnosti pohybu a bezpečnosti na zastávkách.

Vazba na další části mobility

Přestože jde o prvek primárně pro osobní automobily, technologie rezonuje i v kontextu železnice, letišť nebo přístavů, kde je pohodlí a bezpečnost pěších a zaměstnanců klíčová. V logistice a autonomních flotilách může vizuální komunikace s okolím urychlit bezpečné manévrování v areálech skladů nebo na terminálech.

Ekonomické, sociální a ekologické aspekty

Zavedení lepší komunikace mezi vozidly a chodci má potenciál snížit počet nehod a tím i zdravotní a ekonomické náklady. Jasnější signály mohou zrychlit plynulost dopravy a minimalizovat zbytečné zastavení, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva a emise. Projekt také vyvolává otázky týkající se soukromí, údržby senzorů a interoperability mezi výrobci.

Bližší příklady a mezinárodní vývoj

Podobné snahy už probíhají i jinde ve střední Evropě: na Slovensku se testuje přední zelené brzdové světlo, které informuje účastníky provozu před vozidlem o zpomalování. Tyto iniciativy ukazují, že inovace v oblasti osvětlení a komunikace vozidla s okolím mohou doplnit tradiční dopravní infrastrukturu a přispět k bezpečnější mobilitě.

Zdroj: garaz

Komentáře

Zanechte komentář