3 Minuty
Veřejná doprava a silniční provoz v Plzni se potýkají s odkladem zprovoznění dvou nových úsekových radarů na západním obchvatu. Město instalovalo na jaře šest nových míst pro úsekové měření rychlosti, avšak kvůli technickým komplikacím zůstávají některé záznamové body v Regensburské ulici nefunkční i koncem září.
Co se stalo a proč se spouštění zpožďuje
Podle dřívějších vyjádření radního pro bezpečnost Tomáše Kotory měla většina úseků projít testováním a systém měl být spuštěn již v červnu. Správa informačních technologií města nicméně potvrdila, že zatím funguje pouze radar u Globusu. Prostřední úsek na obchvatu a radar u Makra čekají na technické úpravy.
Proměnné dopravní značení a hranice úseků
Podle Libora Červeného ze Správy IT jsou hlavními příčinami problémy s proměnlivým dopravním značením, které v některých místech snižuje maximální povolenou rychlost (např. při kluzké vozovce), a nesoulad mezi nastavením měřicího úseku a instalovanou značkou 70 km/h. Město proto provede posuny hranic měřených úseků a technické úpravy softwaru, aby nastavení radarů přesně odpovídalo dopravnímu značení.
Funkce propojení navazujících úseků
Dalším důležitým prvkem je nastavení tzv. navazujícího přestupku. Některé ulice mají více za sebou jdoucích měřených úseků (Studentská má dva, Regensburská tři). Systém musí rozpoznat situaci, kdy řidič projede oba úseky rychle a řešit pouze přestupek s vyšší závažností. Tato logika se do systému doplňuje a testuje zároveň s instalací hardwaru.

Doprava, infrastruktura a širší kontext
I když jde o lokální problém s městskou dopravní infrastrukturou, má zprovoznění radarů širší význam pro bezpečnost silniční dopravy, plánování dopravní politiky a logistiku v regionu. Správně fungující úsekové měření pomáhá snižovat rychlostní excesy, což má pozitivní dopad na bezpečnost chodců a plynulost provozu. V kontextu veřejné dopravy a tramvajových či autobusových tras může stabilnější a předvídatelnější silniční provoz přispět i k lepší spolehlivosti spojů.
Hlas veřejnosti, finance a využití prostředků
Mezi obyvateli se objevují různé názory: někteří vítají kontrolu rychlosti jako součást dopravní bezpečnosti, jiní upozorňují, aby se investice vyvažovaly s jinými prioritami, například s úpravami chodníků nebo zlepšením městské infrastruktury. Magistrát uvádí, že minulý rok byly do rozpočtu z úsekových měření připsány přes šest milionů korun, letos jde zatím téměř o pět milionů. Tyto prostředky jsou příjmem městského rozpočtu a využívají se podle potřeby na projekty v oblasti dopravy a infrastruktury.
Bezpečnost a environmentální dopady
Úsekové měření přispívá ke snížení rychlosti a tím i počtu vážných dopravních nehod, což má pozitivní účinek na bezpečnost obyvatel i na ekologii – plynulejší jízdou klesá spotřeba paliva a emise. Nicméně město musí dbát na transparentnost a efektivitu, aby se opatření nečekaně nesoustředila pouze na penalizaci řidičů, ale také na prevenci a vzdělávání.
Termín dokončení
Plzeň plánuje dokončit technické úpravy a zprovoznit zbývající úseková měření a funkci navazujícího přestupku do konce října. Dokončení by mělo zajistit, že měření budou odpovídat dopravnímu značení a přispějí ke stabilnímu řízení dopravy na obchvatu.
Souvislosti s dalšími projekty
V širším měřítku se jedná o součást městské dopravní politiky, která zahrnuje investice do infrastruktury, plánování městské mobility a integraci s kolejní dopravou, letištní obslužností či logistickými koridory. Lepší kontrola rychlosti a plynulejší doprava podporují efektivitu zásobování a bezpečnost ve veřejném prostoru.
Zdroj: irozhlas
Komentáře