5 Minuty
Krátký, ale vydatný déšť dokáže na silnicích zásadně změnit dopravní situaci. Vznikají kluzké povrchy, místy se tvoří hluboké louže a zmenšuje se viditelnost. To má přímý dopad na bezpečnost silničního provozu, logistiku i plynulost dopravy. Kromě správného chování řidičů je důležité mít všechna světla nastavená tak, aby vozidlo bylo dobře viditelné pro ostatní účastníky dopravy — zejména na dálnicích a rychlostních komunikacích, kde se při vyšších rychlostech tvoří oblaka vodní tříště.
Co říká legislativa a proč nezanedbat zadní mlhovku
Právo v oblasti silničního provozu definuje pojem snížené viditelnosti a upravuje povinnosti v oblasti osvětlení vozidel. Zákon č. 361/2000 Sb. v §2 stanoví, kdy jde o sníženou viditelnost (např. mlha, hustý déšť, sněžení, soumrak či tunely). V §32 jsou pak uvedeny povinnosti týkající se zapnutí obrysových a potkávacích světel a specifika použití světel do mlhy. Zvlášť důležité je pravidlo, že zadní světlo do mlhy musí být používáno při mlze, sněžení nebo hustém dešti — situace, které významně zhoršují rozpoznatelnost kontrafluence na silnici.

Praktický dopad pro řidiče
Mnoho vozidel má dnes automatické denní svícení, které ale často nezasvítí zadní obrysová světla při silném dešti. Senzory bývají nastavené především na tmu nebo tunely, takže v dešti může auto zadní osvětlení ponechat vypnuté. Řidič proto musí vědomě zkontrolovat a případně manuálně rozsvítit potkávací světla a zadní mlhovku, pokud jsou podmínky pro sníženou viditelnost.
Bezpečnost a technický stav vozidla
Dalším zásadním faktorem je technický stav auta. Opotřebované stěrače, znečištěné čelní sklo nebo slabé pneumatiky zvyšují riziko nehody. V kontextu dopravy a logistiky znamená vyšší pravděpodobnost kolizí nejen zvýšené náklady pro dopravce, ale také narušení plynulosti dopravy na důležitých komunikačních tazích. Pravidelná údržba vozidla, kontrola profilu pneumatik a funkčnosti osvětlení jsou základními prvky prevence.
Infrastruktura a dopravní projekty: jak se připravit na extrémní počasí
Řešení problému snížené viditelnosti však není jen o řidičích. Do hry vstupuje také dopravní infrastruktura. Silnice a dálnice vyžadují kvalitní odvodnění, pravidelnou údržbu povrchu a dobře navržené značení, které zůstane čitelné i v dešti. Investice do rekonstrukcí a modernizací komunikací, stejně jako projekty na železnici a v přístavech, musí brát v potaz změny klimatu a častější výskyty intenzivních srážek.

Železnice, letiště a přístavy
Pro železnici znamená hustý déšť nutnost zajištění odvodnění kolejí, stabilizace násypů a pravidelné kontroly zabezpečovací techniky. Letiště vyžadují spolehlivé povrchy, bleskové řešení stojanů a dostatečné vybavení pro viditelnost přistávacích a pojížděcích ploch. Přístavy a logistická centra musí plánovat provoz tak, aby minimalizovaly riziko zpoždění a přetížení zásobovacích řetězců při náhlých povětrnostních událostech.
Hromadná doprava a městská mobility
Buses, tramvaje, metro a vlaky v městském prostředí rovněž fungují v režimu ovlivněném počasím. Zatímco tramvajová trakce a kolejová infrastruktura snášejí déšť lépe než mokré silnice, přesto dochází k omezením a zdržení. Kvalitní řízení provozu a informování cestujících v reálném čase jsou klíčové pro udržení důvěry v hromadnou dopravu a pro snížení negativního dopadu na ekonomiku městské mobility.
Politika, regulace a prevence
Vláda a dopravní úřady mohou prostřednictvím pravidel a kampaní ovlivnit chování účastníků silničního provozu. Přehodnocení povinností denního svícení, jasná komunikace pravidel pro používání mlhovek a cílené kontroly mohou zlepšit bezpečnost bez nadměrného byrokratického zásahu. Zároveň je nutné investovat do infrastruktury a technologií, které pomohou předcházet nehodám a zajistí kontinuitu dopravy — od údržby silnic až po modernizaci železniční sítě a letištní techniky.
.avif)
Environmentální a ekonomické dopady
Snížená viditelnost a následné nehody mají i environmentální dopad: přerušení provozu znamená vyšší emise v důsledku zácp, zdržení logistických řetězců pak ovlivňuje náklady firem a dostupnost zboží. Investice do bezpečnější infrastruktury a moderních technologií (např. inteligentní dopravní systémy, lepší odvodnění, senzory počasí) tak mají i dlouhodobý ekologický a ekonomický přínos.
Závěr: osobní odpovědnost i systémové změny
V deštivém počasí platí praktické pravidlo: svítit tak, aby vás ostatní viděli. To zahrnuje vědomé zapnutí potkávacích světel a zadní mlhovky při hustém dešti, pravidelnou údržbu vozidla a přizpůsobení rychlosti podmínkám. Současně je potřeba, aby státní správa a správci infrastruktury aktivně pracovali na projektech, které snižují rizika spojená s extrémním počasím. Jen kombinace osobní odpovědnosti, jasných pravidel a promyšlených investic do dopravy, logistiky, železnic a letišť zajistí vyšší bezpečnost a odolnost dopravního systému jako celku.
Zdroj: garaz
Komentáře