Nová Mazda CX-5 v Česku: cena, výbavy a konkurence

Nová Mazda CX-5 v Česku: cena, výbavy a konkurence

0 Komentáře

5 Minuty

Mazda oficiálně oznámila české ceny pro třetí generaci modelu CX-5. Základní verze Prime‑Line startuje na 875 900 Kč. Pro Evropu — tedy i pro český trh — je však novinka zatím nabízena pouze s jedním agregátem: atmosférickým zážehovým čtyřválcem 2,5 l e‑Skyactiv G s mild‑hybridním pomocným systémem, jehož výkon je deklarován na 104 kW. Přestože jde o relativně velký objem motoru, jeho výkon a dynamika patří spíše k nižší střední třídě.

Rozměry, výbavy a příplatky

Nová CX‑5 je proti předchůdci prodloužená o 115 mm na celkových 4 690 mm, nabízí rozvor 2 815 mm a zavazadlový prostor od 583 l. Mazda v Česku poskládala ceník tak, aby bylo příplatků co nejméně. Zákazníci mohou připlatit například za panoramatickou střechu (38 000 Kč) nebo metalické laky (14 900 / 18 400 / 22 300 Kč).

Standardní a vyšší výbavové stupně

Prime‑Line zahrnuje 17" litá kola, 12,9" centrální displej, Apple CarPlay a Android Auto, integraci Google aplikací, automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu a audio se 8 reproduktory. Centre‑Line přidává 19" ráfky, bezdrátové propojení smartphonů, elektricky ovládané páté dveře, head‑up displej, vyhřívaný volant, bezklíčový přístup a vyhřívání předních sedadel. Exclusive nabízí Bose systém s 12 reproduktory, adaptivní tempomat a systémy asistence včetně hlídání mrtvého úhlu. Nejvyšší Homura má čalounění z černé „kože‑bé“ látky s ventilací a vyhříváním sedadel, 15,6" displej a adaptivní LED světlomety.

Akční nabídky a výkupní bonus

České zastoupení zveřejnilo také akční ceny vztahující se k předobjednávkám. K dispozici je výkupní bonus 25 000 Kč, ovšem ten je podmíněn výkupem ojeté Mazdy CX‑30 a navíc se týká pouze variant s pohonem předních kol. Pro čtyřkolky Mazda nabídla obdobné zvýhodnění při předobjednávce, takže cena čtyřkolky může spadat na úroveň verze s pohonem předních kol.

Jak se CX-5 staví ke konkurenci? (doprava a ekonomika trhu)

V segmentu kompaktních SUV hraje roli nejen technika, ale i cena, provozní náklady a konkurence v kontextu mobility a infrastruktury. V porovnání s konkurenty Mazda ztrácí zejména dynamikou a někde i cenou. Například Ford Kuga 1.5 EcoBoost (137 kW) je zrychlením 0–100 km/h rychlejší a ve výbavě Titanium levnější o více než 160 000 Kč. MG HS, Opel Grandland nebo Nissan X‑Trail nabízejí v některých provedeních lepší poměr ceny a výkonu.

Bezpečnost, emise a environmentální dopady

Mild‑hybridní systém u Mazdy CX‑5 snižuje start‑stop zátěž a pomáhá mírně optimalizovat spotřebu, která podle WLTP činí přibližně 7 l/100 km. Přesto je benzínový čtyřválec s tímto výkonem v porovnání s turbodmychadly konkurentů méně efektivní. Z pohledu ochrany ovzduší a cílů snižování emisí je poptávka po dieselových nebo plně elektrických alternativách v Evropě vysoká a státní politiky i regulace (emisní normy, městské zóny) mohou v blízké budoucnosti ovlivnit atraktivitu takového motoru.

Dopad na dopravu, logistiku a veřejnou dopravu

I když jde o automobilové oznámení, uvedení nové CX‑5 má širší souvislosti pro sektor dopravy. Automobilový trh ovlivňuje provoz na silnicích, plánování infrastruktury a poptávku po parkovacích kapacitách v městech. V politickém kontextu rozhodnutí zákazníků mezi osobními vozy a investicemi do veřejné dopravy (autobusy, tramvaje, železnice) nebo do rozvoje infrastruktury letišť a přístavů (logistika) reaguje na ceny, provozní náklady a dostupnost alternativ s nižšími emisemi.

Ekonomický a sociální kontext

Pro české zákazníky je důležitá dostupná cena, servisní náklady a možnost výkupu staršího vozu. Mazda svou nabídkou výbav a omezeným počtem příplatků sází na jednoduchost výběru. Pro regionální trh má význam i fakt, že ceny a provozní parametry vozů ovlivňují firemní flotily, logistiku a rozhodování měst o investicích do veřejné dopravy a dopravní infrastruktury.

Závěrem: Mazda CX‑5 přináší moderní interiér a bohatou komfortní výbavu, avšak technicky a cenově čelí silné konkurenci. Konečné rozhodnutí kupujících bude záležet na preferencích mezi dynamikou, spotřebou, ekologickou politikou a na tom, jak státní regulace a rozvoj dopravní infrastruktury ovlivní náklady na provoz vozidel v nadcházejících letech.

Zdroj: auto

Komentáře

Zanechte komentář