Polský přenosový vůz WZT WR-24 s kořeny v Škodě 706 RTO

Polský přenosový vůz WZT WR-24 s kořeny v Škodě 706 RTO

+ Komentáře

3 Minuty

V 60. letech 20. století vznikl v Polsku atypický přenosový vůz WZT WR-24, který na první pohled může připomínat běžný autobus, přitom jde o specializované mobilní televizní studio. Technicky byl vůz postaven na podvozku licenčního modelu Škoda 706 RTO (v Polsku známého jako Jelcz 043), což dokládá překryv mezi výrobou autobusů a specializovanou technikou v dobovém průmyslu. Projekt realizovala Polská televize (Telewizja Polska) ve spolupráci s Varšavskými televizními závody, výrobci komunikačních zařízení v Mielci a Akademií výtvarných umění v Krakově.

Historie a technické pozadí

Na rozdíl od civilních autobusů, jejichž oblý design preferoval estetiku, byl WZT WR-24 koncipován jako modulární a funkční pracovní prostředek. Ocelový skelet karoserie byl obložen hliníkovými panely a laminátem, přičemž na bocích se nacházel žebrovaný pás z laminátu. Interiér obsahoval kompletní televizní techniku: první verze z roku 1966 byla určena pro černobílé vysílání, pozdější modifikace nabízely barevný přenos včetně barevných kamer Philips. Na střeše byla pevná konstrukce pro instalaci kamer, antén a dalších komunikačních prvků. Komfort posádky zajišťovala klimatizace a dokonce malá koupelna.

Výroba a nasazení

Podle dostupných zdrojů vzniklo celkem 29 kusů WZT WR-24, z nichž minimálně jeden byl rovněž nasazen v tehdejším Československu – existuje dochované dobové video z bratislavského studia. Využití těchto přenosových vozů bylo klíčové pro zajištění televizního pokrytí událostí v době, kdy byla mobilní přenosová technika v zemích východního bloku vzácná a dovoz ze Západu byl politicky omezený.

Vliv na dopravu, infrastrukturu a veřejné vysílání

WZT WR-24 je příkladem propojení odvětví veřejné dopravy a mediální techniky: konstrukčně vycházel z autobusu provozovaného v silniční dopravě, což umožnilo nasazení na stávající dopravní infrastrukturu — silnice i záchytná parkoviště u sportovních areálů, letišť nebo přístavů. Mobilní studia usnadňovala zpravodajství z terénu, pokrytí dopravních událostí, dopravních zácp a událostí souvisejících s železnicí či letištními operacemi. Z hlediska logistiky a plánování dopravy to znamenalo lepší koordinaci při zabezpečení špičkových událostí a krizových situací.

Politika, regulace a bezpečnost

Vznik vozů byl přímo ovlivněn vládními a mezinárodními omezeními dovozu zboží mezi Východem a Západem. Projekt tak ilustruje, jak státní politika a regulace formovaly domácí výrobu techniky. Z pohledu bezpečnosti a provozní spolehlivosti byly vozy navrženy s ohledem na provoz na veřejných komunikacích: pevný skelet, klimatizace a vhodné instalace pro antény a kamery zvyšovaly bezpečnost provozu i pracovní pohodu posádky. Z hlediska životního prostředí je nutné poznamenat, že konstrukční materiály (ocel, hliník, laminát) i spotřeba energie starších přenosových systémů měly výraznější ekologický dopad než moderní mobilní vysílací technologie.

Ekonomický a společenský význam

WZT WR-24 měl nejen technologický význam, ale i společenský: umožnil televizi rychle a samostatně zajišťovat zpravodajství a kulturní programy mimo studiové prostory, což posilovalo informační infrastrukturu tehdejší společnosti. Z ekonomického hlediska byly tyto projekty ukázkou efektivního využití existující průmyslové platformy (autobusového podvozku) pro speciální aplikace, čímž vznikaly inovativní řešení v oblasti logistiky nasazení techniky a provozu na silniční síti. Pro současné čtenáře z oblasti dopravy a mobility je příběh WR-24 připomínkou historických přesahů mezi automobilovým průmyslem, veřejnou dopravou a mediální infrastrukturou.

Zdroj: garaz

Zanechte komentář

Komentáře