4 Minuty
Vláda České republiky na svém zasedání 24. září 2025 schválila návrh ministra dopravy Martina Kupky a uvolnila 600 milionů korun jako příspěvek na výstavbu dálničního přivaděče spojující silnici od Chocně s dálnicí D35 u Vysokého Mýta. Tento projekt má fungovat současně jako obchvat Vysokého Mýta a jako důležité tranzitní napojení na nově budovanou dálniční síť.
Příprava projektu a financování
Podle projektové dokumentace se první dvě etapy přivaděče odhadují na 890 milionů korun včetně DPH. Pardubický kraj upozorňuje, že bez státní podpory by realizace nebyla možná; financování projektu bude probíhat v základním poměru 1 ku 3 (stát : kraj), což umožní zahájit stavební práce pravděpodobně v roce 2027. Hejtman Martin Netolický zdůraznil, že kraj disponuje územním rozhodnutím s nabytím právní moci a v nejbližších týdnech podá žádost o stavební povolení.
Administrativa a přípravné práce
Pardubický kraj současně dokončuje výběr dodavatele archeologického průzkumu a začne majetkoprávní úkony včetně výkupů pozemků. Náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr informoval, že budou provedeny přeložky inženýrských sítí a připravena protihluková opatření před zahájením zemních prací.
Technické řešení a dopravní přínosy
První dvě etapy zahrnují výstavbu přivaděče v délce přibližně 4,4 kilometru. První úsek o délce 2,8 km povede od mimoúrovňové křižovatky (MÚK) s D35 po lokalitu Na Vinicích. Druhá etapa počítá s modernizací části stávající komunikace II/357 v délce kolem 1,5 km. V rámci stavby se plánuje výstavba mostních estakád přes řeku Loučnou a železniční trať Choceň–Litomyšl, nové okružní křižovatky, přeložky cyklostezek a místních komunikací.

Bezpečnost, hluk a emise
Omezení tranzitní dopravy přes centrum Vysokého Mýta povede k výraznému zklidnění provozu, snížení hluku a emisí v městské zástavbě a ke zlepšení bezpečnosti na komunikacích. Navrhovaná protihluková opatření společně s přeložkami sítí mají minimalizovat negativní dopady výstavby na obyvatele a životní prostředí.
Souvislost s ostatní infrastrukturou a veřejnou dopravou
Otevření úseku dálnice D35 Vysoké Mýto – Džbánov ještě v tomto roce sníží část tranzitní zátěže, ale silné zatížení ze směru Choceňska zůstane – právě to má řešit nový přivaděč „MÚK Vysoké Mýto – západ“. Projekt má rovněž vliv na regionální logistiku: rychlejší napojení na D35 zlepší podmínky pro dopravu zboží i pro podniky v širším regionu.
Z hlediska veřejné dopravy (hromadná doprava) a železnice se projekt přímo zaměřuje na zlepšení plynulosti automobilové tranzitní dopravy, nicméně stavba estakád přes železniční trať bude vyžadovat koordinaci s provozem železnice Choceň–Litomyšl a může ovlivnit plánované údržbové a modernizační práce na trati.
Ekonomické a sociální dopady
Podle představitelů kraje přinese napojení na dálnici D35 nejen dopravní, ale i ekonomickou dynamiku: zkrácení jízdních dob, lepší dostupnost pro firmy a snížení provozních nákladů dopravců. Pro obyvatele okolních obcí se projektem očekává vyšší kvalita života díky menší expozici hluku a emisím a bezpečnějším komunikacím. Třetí etapa, která by obcházela Choceň až k silnici II/312, má předpokládanou cenu zhruba 2,45 miliardy korun; její financování přesahuje možnosti rozpočtu kraje, proto bude kraj nadále hledat státní či evropské zdroje.
Souhrn: co přinese projekt regionu
Nový přivaděč k D35 má regionu zajistit rychlejší, bezpečnější a ekologičtější tranzitní spojení. Kromě silniční infrastruktury se projekt dotkne i železnice, cyklistické infrastruktury a sítí technického vybavení. Spolupráce státu a kraje při financování příslibuje rychlejší realizaci, která by při splnění plánu mohla začít v roce 2027 a významně ulevit dopravě v Pardubickém kraji i podpořit místní logistiku a podnikatelské prostředí.
Zdroj: dopravadnes
Zanechte komentář