Direct auto roste rychleji než trh, posiluje u Škody

Direct auto roste rychleji než trh, posiluje u Škody

+ Komentáře

4 Minuty

Společnost Direct auto dosahuje v letošním roce nadprůměrného růstu prodeje nových vozů. Mezi lednem a srpnem 2025 prodala dealerství 2 729 vozů značky Škoda, čímž zvýšilo svůj podíl na celkovém prodeji této značky na 5,04 % (oproti loňským 4,46 %). U značky Volkswagen se podíl Direct auto posunul z 6,20 % na 7,56 % při 949 prodaných vozech. Stabilní vývoj vykazují také Fiat (8,85 %) a Mazda (2,29 %). Celkové prodeje nových vozů všech značek prostřednictvím Direct auto vzrostly meziročně o 24 % na 3 786 vozů.

Tržní kontext a statistiky registrací

Podle dat Svazu dovozců automobilů bylo v srpnu 2025 v ČR zaregistrováno 17 611 nových osobních automobilů; za období leden–srpen šlo o 161 067 vozů, což představuje meziroční nárůst o 4,75 %. Rámcová čísla ukazují, že podíl značky Škoda se v srpnu propadl pod 30 % (29,26 %). Po Škodě následovaly Hyundai (13 838 vozů, 8,6 %), Toyota (11 487 vozů, 7,1 %) a Volkswagen (10 916 vozů, 6,8 %). Z pohledu pohonů dominoval benzín s 67,14 %, elektromobily dosáhly 5,48 % a hybridní pohony tvořily více než čtvrtinu registrací.

Rozdíl mezi firemními a retailovými zákazníky

Direct auto podle ředitele prodeje nových vozů Jana Klouda těží ze širokého portfolia služeb – od prodeje přes servis až po výkup ojetin. Firemní klientela klade důraz na plánování, dodací lhůty a cenovou stabilitu; s těmito zákazníky Direct auto plánuje objednávky podle výrobních termínů tak, aby vozy pořizovali za optimálních podmínek. U retailu roste poptávka po operativním leasingu a po rychlém odběru skladových vozidel. Na tento trend reaguje nabídka Direct auto Operák a speciální akce či edice, které přinášejí dodatečná zvýhodnění.

Technologie a preference pohonů

Ve všech skupinách zákazníků je patrný zvýšený zájem o plug-in hybridy a elektromobily, které se stávají běžnou alternativou ke klasickým spalovacím motorizacím. To souvisí s širšími tématy dopravní infrastruktury, zejména s dostupností veřejných i soukromých dobíjecích stanic a s energetickou infrastrukturou.

Infrastruktura, veřejná doprava a logistika

Růst podílu elektromobility i změny v skladové dostupnosti vozidel mají dopady i na dopravní infrastrukturu a logistiku. Zvýšená poptávka po vozových parcích u firem ovlivňuje logistické řetězce, plánování převzetí vozidel a potřebu moderního servisu. Z pohledu veřejné dopravy a železnice může posilovat tlak na integraci multimodálních řešení, která snižují individuální automobilovou dopravu v centrech měst a zlepšují dopravní bezpečnost a kvalitu ovzduší. Letiště a přístavy zůstávají důležitými uzly pro import vozidel, což ovlivňuje i plánování dopravní infrastruktury.

Regulace, bezpečnost a environmentální dopady

Veřejné politiky a regulatorní rámce, včetně podpory elektromobility, daňových pobídek či emisních norem, formují tempo přechodu k nízkoemisním variantám. Přechod k plug-in hybridům a elektromobilům má potenciál snížit emise CO2, avšak vyžaduje investice do bezpečnosti provozu, managementu nabíjecích sítí a odpovídající recyklační politiky baterií. Provozní bezpečnost, dopravní komunikace a udržitelná infrastruktura jsou proto klíčovými aspekty, které ovlivní celkový přínos těchto změn.

Ekonomický a společenský význam

Direct auto dokázalo na rostoucím, ale mírně se měnícím trhu zvýšit svůj podíl jak u firemních, tak u retailových zákazníků. To má důsledky pro zaměstnanost v dealerské síti, servisních střediscích a v souvisejících logistických sektorech. Růst zájmu o alternativní pohony přináší nové obchodní příležitosti, zároveň klade nároky na infrastrukturu, energetiku a plánování městské mobility.

Celkově výsledky Direct auto ukazují, že flexibilní nabídka služeb, aktivní řízení skladů a orientace na nové formy financování vozidel mohou přinést konkurenční výhodu i v prostředí pomalého růstu trhu.

Zdroj: ceske-novinky

Zanechte komentář

Komentáře