Zeekr 001 s 1,14 MW nabíjením: revoluce pro EV? v praxi

Zeekr modernizoval model 001 na 900V architekturu a až 1,14 MW nabíjení, které 95 kWh baterii dobije z 10 na 80 % za 7 minut. Novinka má dopad na energetickou infrastrukturu, logistiku i veřejnou dopravu.

Komentáře
Zeekr 001 s 1,14 MW nabíjením: revoluce pro EV? v praxi

4 Minuty

Zeekr 001 přináší rekordní rychlost nabíjení

Čínský výrobce Zeekr znovu posunul laťku rychlého nabíjení. Modernizovaná verze modelu 001 využívá novou 900V napěťovou architekturu a v podmínkách čínského testování dosahuje špičkového nabíjecího výkonu až 1 140 kW (1,14 MW). Podle výrobce to stačí k doplnění 95kWh baterie z 10 na 80 % přibližně za 7 minut. Tento krok navazuje na konkurenční souboj o co nejrychlejší dobíjení, v němž dříve dominoval BYD s výkonem kolem 1 MW a na evropském poli dosahovaly vysokých hodnot i značky jako Xpeng nebo Zeekr se svými SUV.

Technika a „Zlatá cihla“

Zeekr označuje vlastní články baterií jako „Zlatá cihla“. Výrobce rovněž začal v Číně budovat síť vysokovýkonných nabíječek s parametry až 1,3 MW, aby realisticky podporoval nový standard rychlého nabíjení. Současná představená verze kombinuje pohon všech kol s nominálním výkonem okolo 680 kW a akcelerací 0–100 km/h za 2,83 sekundy. Dojezd dle čínského CLTC cyklu deklarují kolem 710 km; později bude v nabídce i varianta s 103kWh články CATL Qilin a dojezdem do 762 km, která ale nebude nabíjet tak extrémně rychle (10 minut z 10 na 80 %).

Dopad na infrastrukturu a logistiku

Takto extrémní požadavky na nabíjení mají přímý dopad na energetickou infrastrukturu, logistiku a dopravní sítě. Provoz stanic s výkonem přes 1 MW vyžaduje posílení kabelových rozvodů, rozvaděčů a lokálních transformátorů. To se týká nejen silniční sítě a cest pro soukromá a nákladní vozidla, ale i přístavů a kolejových terminálů, kde probíhá distribuce komponent a baterií. Výstavba rychlonabíjecích uzlů se tak stává infrastrukturním projektem, jehož koordinace zasahuje do plánování veřejné dopravy a dopravní logistiky.

Veřejná doprava, železnice a řešení pro města

I když je oznámení primárně o osobních elektromobilech, technologický posun má význam i pro veřejnou dopravu. Elektrické autobusy a nákladní vozidla mohou těžit z robustnějších napájecích sítí a rychlejších nabíjecích stanic podél dopravních tras. Integrace do tramvajových depo a železničních terminálů může urychlit přechod k elektrické mobilitě v městských aglomeracích a regionálních spojích.

Politika, regulace a bezpečnost

Rozšíření velmi vysokovýkonných nabíjecích stanic bude vyžadovat jasná pravidla a normy (např. pro interoperabilitu, bezpečnost a certifikaci). Vládní podpora a regulace jsou klíčové pro koordinaci sítí, přidělování zdrojů a bezpečnostní standardy, aby rychlonabíjení nezvyšovalo riziko poruch či požárů a bylo šetrné k životnímu prostředí.

Ekonomické a sociální dopady

Progres v rychlém nabíjení může odstranit jednu z hlavních bariér akceptace elektromobilů, což ovlivní automobilový trh, pracovní místa v sektoru dodavatelských řetězců a logistiku zásobování bateriemi. Na druhé straně to vyžaduje investice do energetické sítě a rekvalifikaci pracovníků v oblasti údržby a výstavby nabíjecí infrastruktury.

Co čekat v Evropě

Na evropských trzích je situace zatím konzervativnější: modely prodávané v Česku a širší Evropě stále často využívají 400V architekturu a nabíjecí výkony kolem 200 kW. Pokud Zeekr přinese modernizaci i do Evropy, lze očekávat přeskočení mezistupně a přímý přechod na vyšší napěťové systémy. To by však vyžadovalo koordinaci s dopravní a energetickou infrastrukturou, včetně letišť, železničních uzlů a silničních sítí, aby bylo možné tyto stanice bezpečně a efektivně provozovat.

Zdroj: auto

Zanechte komentář

Komentáře