České duo září ve WRC2: Černý vítězí s Fabii RS v ČR

Jan Černý přinesl české rallye velký úspěch: vyhrál WRC2 se Škodou Fabia RS. Článek rozebírá techniku, výkon vozu, dopad na český trh a porovnání s evropskými i litevskými trhy (Vilnius, Kaunas).

Komentáře
České duo září ve WRC2: Černý vítězí s Fabii RS v ČR

3 Minuty

Středoevropská rallye přinesla domácím fanouškům sladkou tečku: Jan Černý ovládl kategorii WRC2 a svou Škoda Fabia RS dovezl až na nejvyšší stupínek. V absolutním pořadí dojel do cíle na devátém místě, před ním byly pouze speciály nejvyšší kategorie a speciál Olivera Solberga jedoucí mimo pořadí WRC2. Druhé místo obsadil také Čech Filip Mareš, takže na pódiu panovala dvojitá česká radost.

Vyjádření a týmy

„Každý den jsme přidávali na tempu a dokázali bojovat s klukama, kteří mají odjeté strašné množství kilometrů. Říkal jsem si, že když budeme bojovat o bednu, bude to fajn… a my jsme vyhráli,“ komentoval Černý. Navigátor Ondřej Krajča stál po boku vítěze, zatímco prezident Autoklubu Jan Šťovíček upozornil, že Středoevropská rallye si dá minimálně roční pauzu v kalendáři WRC.

Technika: Škoda Fabia RS v rally specifikaci

Specifikace a výkon

Rallyová Škoda Fabia RS nabízí upravený přeplňovaný motor, výkon v rally specifikaci, zesílený podvozek, pevnostní bezpečnostní klec a sportovní převodovku. Díky agilnímu řízení a laděnému podvozku se auto výborně chová na českých „erzetech“. Tyto vlastnosti se promítají i do vnímání značky Škoda mezi českými zákazníky – sportovní verze zvyšují atraktivitu modelu i na běžném trhu.

Design a ergonomie

Fabia RS v závodní úpravě staví na čistém, funkčním designu a ergonomii zaměřené na rychlou orientaci posádky. Pro české a evropské zákazníky takové závodní vzdálené verze často inspirovaly limitované edice a sportovní paketové výbavy v showroomu.

Trh a dopad pro české řidiče

V Česku rostl zájem o sportovnější varianty Škody v posledních letech; dostupnost dílů a servisu u značky je dobrá, a proto je Fabia i v civilní podobě oblíbená mezi mladšími řidiči. Ceny ojetých sportovních modelů zatím odrážejí evropské trendy – v některých segmentech je poptávka vyšší než nabídka. To platí i pro srovnání s trhy ve Vilniuje nebo Kaune, kde se ojeté špičkové kompakty také těší stabilní poptávce. V souvislosti s tím stojí za zmínku i trh v Lietuva a obecně Lietuvos automobilių rinka: dostupnost modelů Škoda je zde podobná, a výrobci často cílí s nabídkami i na vairuotojams Lietuvoje.

Porovnání s evropskými rivaly

Fabia RS v rally specifikaci konkuruje podobně připraveným autodům od evropských výrobců. Na českém trhu má výhodu husté servisní sítě a dobrou cenu dílů, což snižuje provozní náklady pro nadšené řidiče i amatérské týmy.

Budoucnost Středoevropské rallye

Je škoda, že závod spojovaný s českými, německými a rakouskými rychlostními zkouškami si dá přestávku. Jak řekl Jan Šťovíček, všichni by byli rádi, kdyby pauza byla jen jednoroční. Držíme palce, aby se jednání o návratu závodu povedla – pro český motorsport by to byl velký přínos.

Zdroj: garaz

Zanechte komentář

Komentáře