Toyota a Lexus sázejí na flexibilní platformy pro různorodé pohony | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Toyota a Lexus sázejí na flexibilní platformy pro různorodé pohony

Toyota a Lexus sázejí na flexibilní platformy pro různorodé pohony

2025-05-29
0 Komentáře

3 Minuty

Toyota a Lexus zavádějí flexibilitu platforem pro rozmanité pohonné jednotky

Toyota a její prémiová značka Lexus přepracovávají svou globální nabídku vozidel, aby lépe reagovaly na proměnlivé požadavky automobilového trhu. Integrací elektrických a hybridních pohonů do jednotných platforem chtějí obě značky zefektivnit výrobu, nabídnout zákazníkům větší volnost výběru a snížit složitost, která vzniká při oddělených řadách spalovacích, hybridních a elektrických modelů.

Od samostatných elektromobilů k univerzálním platformám

V minulosti představovala Toyota své elektromobily jako samostatné modely – například bZ4X a elektrickou verzi C-HR, zatímco Lexus přišel s plně elektrickým modelem RZ. Naopak benzínové vozy, hybridy a plug-in hybridy byly postaveny na různých platformách s odlišným designem karoserie. Vyhrazené platformy pro elektromobily umožnily prodloužený rozvor pro větší baterie a více prostoru v interiéru. Tato strategie však zároveň vedla ke zmatku v nabídce a ztížila výrobcům rychlé přizpůsobení, když se mění tempo rozšíření elektromobilů na světových trzích.

Andrea Carlucci, viceprezident pro marketing a produktové plánování v Toyota-Lexus Europe, uvádí: "Soustředili jsme se na velmi široké produktové portfolio, což však zvyšovalo složitost nabídky. Nyní chceme nabízet méně variant karoserií, avšak s více typy pohonů na jedné platformě. To vyžaduje architektury umožňující pohony hybridní, plug-in hybridní i čistě elektrické."

Představení budoucnosti: Nová generace Lexus ES

Nová generace modelu Lexus ES je ukázkou tohoto inovativního přístupu. Vůz je dostupný ve variantě s hybridním i plně elektrickým pohonem, přičemž sdílí stejný název, design i vysoce univerzální platformu GA-K. Zákazníci si mohou vybrat mezi pohonem předních nebo zadních kol a všechny verze se vyrábějí na stejné lince se stejným interiérem i exteriérem. Tato flexibilita umožňuje Lexusu rychle reagovat na měnící se preference zákazníků ohledně hybridních a elektrických aut. Přestože Carlucci zdůrazňuje, že ES nabídne ideální kompromis vozidla s více pohonnými jednotkami, někteří kritici upozorňují, že kapacita baterie 77 kWh a udávaný dojezd 480 km zaostávají za některými konkurenty v segmentu elektromobilů.

Jízdní vlastnosti, univerzálnost a postavení na trhu

Sjednocením modelových řad a snížením nákladů na vývoj mohou Toyota a Lexus investovat více prostředků do vylepšení vozidel, rozvoje asistenčních systémů a zvýšení celkového výkonu. Ne všechny modely se však do této strategie mnohoznačných platforem zapojí: ikonické řady jako sportovní Toyota GR nebo legendární Land Cruiser si zachovají samostatnou identitu i vlastní platformy. Carlucci uvádí: "Zjednodušení není vždy vhodná cesta. GR nejsou jen o zisku, ale i o vnímání značky Toyota, a Land Cruiser zůstane klíčovým modelem naší nabídky."

Ve shrnutí lze říct, že Toyota a Lexus stanovují nový standard v automobilové výrobě tím, že sjednocují elektrické a hybridní modely na flexibilních platformách. Zákazníkům tak nabízejí širší výběr a jednodušší orientaci v modelech, což obě značky připravuje na budoucí růst a měnící se trendy v oblasti hybridních a elektrických vozidel.

Komentáře

Zanechte komentář