Digitalizace nehod a AI v pojištění: co to znamená

Jak digitalizace, mobilní aplikace a umělá inteligence mění likvidaci dopravních nehod v ČR. Rozbor Bouračka, detekce pojistných podvodů, pojištění elektromobilů, telematika a trendy pro rok 2026 s porovnáním i s trhy v Litvě.

Komentáře
Digitalizace nehod a AI v pojištění: co to znamená

8 Minuty

Rychlý přesun administrativy do mobilu a rostoucí využití umělé inteligence mění způsob, jakým se v České republice řeší dopravní škody. Od letoška řidiči v autě často už nepotřebují nosit papírové doklady – řidičský průkaz, malý techničák, zelenou kartu nebo dokonce papírový nehodový formulář. Aplikace jako Bouračka a interní systémy pojišťoven umožňují nahlásit nehodu okamžitě, doplnit fotodokumentaci a spustit likvidaci nároku v rekordním čase. Pro české řidiče to znamená rychlejší servis, méně byrokracie a zároveň větší tlak na poctivost při hlášení škod.

Hlavní proměny: mobilní reporting, AI a zrychlená likvidace

V posledních pěti až šesti letech došlo k výraznému zrychlení zpracování pojistných událostí. Moderní workflow v praxi často vypadá tak, že likvidátor dopoledne navštíví poškozené auto, nafotí škody, sbírá metadata a spočítá předpokládané náklady. Pokud to pojištěný schválí, odpoledne již může přijít částka na účet nebo objednávka opravy do servisu. Tento posun je možný díky mobilním aplikacím, centralizovaným databázím a algoritmům pro automatické zpracování údajů.

Jak funguje aplikace Bouračka a proč ji Češi používají

Aplikace Bouračka, kterou zavedla Česká kancelář pojistitelů, je navržena tak, aby byla univerzální pro všechny držitele povinného ručení bez ohledu na to, u které pojišťovny jsou pojištěni. Pojišťovny se na jejím vývoji podílely, aby byla co nejsrozumitelnější a kompatibilní s jejich interními systémy. Řidiči ji rychle převzali: denně se přes ni vyřizuje stovky hlášení. Aplikace podporuje připojení fotodokumentace, automatické předvyplnění údajů prostřednictvím identifikace uživatele a GPS lokalizaci místa nehody.

Umělá inteligence v boji s pojistnými podvody

AI se v pojišťovnách využívá především ke kontrole fotek a videí, k detekci anomálií a k porovnávání poškození s databází reálných škod. Algoritmy dokážou rozpoznat manipulaci s fotografiemi, přemísťování obrazového materiálu, nebo nesrovnalosti v popisu události. Díky tomu se odhalují pokusy o zveličení škod, spojování dvěma rozdílných karambolů do jednoho hlášení nebo fingované nehody. V praxi to znamená, že snahy o podvod jsou častěji předmětem důkladné šetření a zpravidla končí zkrácením plnění či jeho zamítnutím.

Novinky v legislativě a administrativě: limit pro volání policie

Další citelnou změnou je zvýšení finančního limitu škody, při kterém musí účastníci nehody volat policii, z 100 000 Kč na 200 000 Kč. Důvodem je hlavně růst cen dílů a služeb v autoservisech. Pro mnoho typů nehod je jasné, kdy jde o vyšší škodu (např. vystřelené airbagy nebo poškození celého boku vozu). Pokud ale dojde k odhadu škody, který se významně liší od následného vyúčtování, pojišťovny případ přezkoumají a mohou upravit plnění – pokus poctivého odhadu bývá většinou tolerován, úmyslné zkreslení však ne.

Typické pojistné podvody a jak je odhalit

Mezi nejběžnější podvodné praktiky patří:

  • fingované nehody (staging), kdy úloha poškozeného a viníka je domluvená;
  • nahlášení starších poškození jako nových vzniklých při nedávné nehodě;
  • spojování dvou samostatných karambolů do jednoho hlášení;
  • zatajení příčin (například přiznání, že se narazilo do sloupku v garáži se maskuje jako náraz na parkovišti).

Technici a likvidátoři podle zkušeností dokážou rozpoznat stáří škod, shodu stopy laku či mechanické znaménka, která nesedí s popisem události. AI to celé jen urychluje a doplňuje o cross-checking s daty z předchozích škod.

Pojištění elektromobilů: co je jinak?

S rostoucím podílem elektromobilů na českých silnicích se objevují nové produkty. Pojištění elektromobilu typicky kryje nejen standardní škody na vozidle, ale i rizika týkající se baterie (přehřátí, zkrat), jejího nabíjení a případného poškození při využití veřejných nabíjecích stanic. V povinném ručení jsou navíc řešeny situace, kdy elektromobil poškodí nabíjecí stojan.

Technické parametry a specifikace elektromobilů relevantní pro pojištění

  • Bateriová kapacita (kWh) – určuje dojezd; větší kapacita obvykle znamená vyšší pořizovací cenu i dražší opravy.
  • Výkon a zrychlení – sportovnější EV mohou mít vyšší riziko pojistných událostí z agresivnější jízdy.
  • Náklady na opravu a dostupnost náhradních dílů – u některých modelů jsou díly dražší nebo dovozové, což zvyšuje škodní průběh.

V České republice dnes patří mezi oblíbené modely Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Hyundai IONIQ/ KONA Electric či řada korejských a japonských modelů. Ceny nových elektromobilů v ČR se pohybují široce v závislosti na výbavě a kapacitě baterie; u ojetin sledujeme zlepšení nabídky, zároveň ale i vyšší průměrné ceny ojetých aut v porovnání s předchozími lety.

Telematika, černé skříňky a variabilní pojistné

Telematika (sledování stylu jízdy) a černé skříňky se vrací v moderní podobě jako součást aplikací. Mnoho pojišťoven nabízí slevy zákazníkům, kteří souhlasí se sběrem dat o stylu jízdy: plynulé brždění, dodržování rychlosti a snížení prudké akcelerace se odměňuje vracením části pojistného. V Česku již jezdí desítky tisíc uživatelů takových hub: např. v jedné z aplikací se hlásí přes 30 000 řidičů a čtvrtletně jim jde část pojistného zpět.

Povinné ručení pro nová vozidla: kolik a co přidat

Volba mezi pouhým povinným ručením a komplexním havarijním pojištěním záleží především na hodnotě a využití vozidla. U nového denně používaného auta dává smysl plné havarijní krytí, zatímco u druhého, sezónního nebo méně používaného auta může stačit povinné ručení s připojištěním skel a krytím škod způsobených zvěří. Připojištění na překousání kabelů kunou nebo poškození při stání v garáži jsou příklady, které Češi častěji volí podle lokálních zkušeností.

Srážky se zvěří a sezónní rizika

Srážky se zvěří se v posledních letech objevují častěji, ale většinou jde o menší zvířata (zajíci, lišky, kočky, psi). Přesto existují extrémní případy s tragickými následky, které dokazují, že i takové události mohou mít vážné dopady. Policie ke srážkám s menší zvěří nejezdí tak často jako dříve – často stačí pojišťovací hlášení a dohoda o vyřešení škody mezi účastníky a servisem.

Nové segmenty v pojištění: koloběžky, zahradní traktory a mikrovozítka

Do systému povinného ručení postupně vstupují i netradiční vozidla: elektrokoloběžky, zahradní traktůrky, mikromobily. Počet těchto vozítek na českých komunikacích může dosahovat stovek tisíc. Pojišťovny zaznamenávají rizikové chování v segmentu koloběžek – i tady existují smutné případy těžkých zranění a úmrtí. Povinné ručení pro tyto kategorie dává obětem jistotu nároku na odškodnění bez nutnosti dlouhých soudních tahanic.

Porovnání s jinými trhy: co se můžeme naučit od sousedů a z Litvy

Trendy z Velké Británie nebo Litvy (Lietuva) ukazují, že telematika, aplikace pro hlášení nehod a flexibilní pojistné jsou přínosné všude. Pokud se podíváme na Lietuvos automobilių rinka, vidíme podobné fáze adopce elektromobilů i zájem o inovativní pojistné modely pro vairuotojams Lietuvoje ve Vilniuje nebo Kaune. V mnoha ohledech je ČR srovnatelná: v obou regionech rostou poptávka po EV, roste nabídka digitálních nástrojů a zlepšuje se infrastruktura nabíjecích stanic. Zkušenosti z Litvy nebo pobaltských trhů mohou českým pojišťovnám i legislativcům posloužit jako inspirace při nastavování pravidel a produktů.

Autonomní řízení a pojištění: kde jsme teď

Autonomní vozidla se pomalu dostávají do legislativních rámců, ale masový boom v Česku pravděpodobně nenastane v nejbližších deseti letech. Hlavní otázky, které řeší pojišťovny, se týkají rozdělení odpovědnosti mezi majitele, provozovatele a výrobce a jak zabezpečit likvidaci škod u vozidel, která fungují částečně bez lidského zásahu.

Závěr: kam směřuje pojištění v roce 2026

Směr je jasný: lepší služby, rychlejší a jednodušší nároky, větší využití dat a AI a důraz na prevenci. Ideál je, aby stačilo jedno telefonní číslo nebo klik v aplikaci a řidič věděl, že je postaráno. Díky digitalizaci také mizí parazitické jevy z minulosti, jako tzv. "lovci nehod" nebo nevyžádané odtahové služby, protože asistence pojišťovny a její smluvní partneři jsou dostupní okamžitě a transparentně.

Pro české motoristy to znamená méně administrativy, rychlejší opravy a větší tlak na poctivost – a pro trh to znamená rychlejší adaptaci na elektromobilitu, telematiku a nové mobilní služby. Zároveň je tu i výzva pro legislativu a provozovatele: nastavit pravidla tak, aby podporovala bezpečnost, férovost a zároveň technologický pokrok.

Zdroj: auto

Zanechte komentář

Komentáře