3 Minuty
Ford míří na čínský trh s elektromobily
Revoluce v oblasti elektromobilů (EV) se odehrává napříč světem a čínští výrobci automobilů udávají směr v rámci dostupných a technologicky vyspělých vozů na elektrický pohon. V reakci na to oznámila automobilka Ford významný pokrok ve vývoji nové, cenově dostupné platformy pro elektromobily, která má konkurovat předním čínským výrobcům EV.
Vývoj cenově dostupné platformy pro elektromobily
Dynamickou expanzi Fordu v segmentu elektromobilů s nízkou cenou vede specializovaný inženýrský tým typu „skunkworks“, který aktuálně čítá kolem 500 zkušených expertů pocházejících z popředních automobilek a technologických firem, jakými jsou Tesla, Rivian, Lucid nebo Apple. Tým vede zkušený inženýr Alan Clarke, bývalý pracovník Tesly, a jeho cílem je vytvořit platformu s výrobními náklady na úrovni nejlepších v oboru.
Generální ředitel Fordu Jim Farley zdůraznil během konferenčního hovoru s investory, že „naší skutečnou konkurencí budou dostupné Tesly a přední čínští výrobci automobilů“. Ford tak detailně porovnává jednotlivé součásti svých nových elektromobilů se světovou špičkou – především s čínskými automobilkami – a zaměřuje se na dorovnání jejich nákladů a technologické úrovně.
Výroba a bateriová technologie
Páteří nové řady elektromobilů Ford budou prizmatické baterie s technologií Lithium Iron Phosphate (LFP), které jsou ceněné pro svoji bezpečnost, dlouhou životnost a příznivou cenu. Ford využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, předního dodavatele EV baterií, a tyto baterie bude vyrábět v moderním závodě v Michiganu za tři miliardy dolarů. Domácí výroba je klíčová pro snižování nákladů a lepší kontrolu dodavatelského řetězce, přičemž Ford očekává, že zhruba 700 milionů dolarů z této investice pokryjí federální daňové pobídky.

Diverzifikovaná nabídka a globální ambice
Flexibilní a cenově výhodná platforma pro elektromobily od Fordu umožní vytvářet až osm různých typů karoserií — od pickupů přes crossovery SUV až po možné sedany. Prvním modelem, který má být uveden na trh, bude středně velký elektrický pickup s designovou inspirací od oblíbeného Fordu Ranger. Tímto krokem chce Ford oslovit zákazníky nejen v Severní Americe, ale i na dalších světových trzích.
Lisa Drake, viceprezidentka Fordu pro technické programy a systémy EV, potvrdila odhodlání firmy docílit srovnatelných celkových výrobních nákladů s předními čínskými elektromobily – nejen v oblasti baterií, ale i podvozku, tepelných systémů, invertorů a elektroniky. Platforma s širokým globálním využitím by měla tvořit základ strategie Fordu pro elektromobilitu v příštím desetiletí.
Výkon, design a pozice na trhu
Středně velký elektrický pickup nabídne pravděpodobně robustní výkon, kterým jsou pick-upy Ford proslulé, v kombinaci s efektivní a moderní EV technologií. Díky variabilitě platformy může Ford přizpůsobit výkon i specifikace různým trhům – například sportovním crossoverům pro Evropu, pracovním pickupům pro USA nebo kompaktním sedanům pro Asii. Ford klade důraz na konkurenceschopný dojezd, rychlé nabíjení, vysokou úroveň bezpečnosti i moderní konektivitu – vlastnosti důležité pro zákazníky hledající dobrý poměr ceny a výkonu v segmentu elektromobilů.
Výzvy a konkurenční prostředí
Přestože Fordovy ambice jsou jasné, některé výzvy přetrvávají. Změny v americké politice, například možné snížení pobídek pro čistou energii, by mohly ovlivnit ekonomiku domácí výroby elektromobilů. Současně čínské značky jako BYD nebo Xiaomi udávají rychlé tempo inovací a globální expanze. Zajímavostí je, že i samotný šéf Fordu po testovací jízdě v Xiaomi SU7 označil tento vůz za „fantastický“ a ocenil pokrok čínských elektromobilů.
Ford vs. Čína: Budoucnost elektromobility
Hlavní výzvou bude, zda Ford dokáže nabídnout elektromobily s hodnotou, technologiemi a v takovém měřítku, jako to dnes umí čínští výrobci — a jestli dokáže nastavit nová měřítka na trzích, kde zákazníci upřednostňují cenu i inovace. S rostoucí globální konkurencí představuje nová cenově dostupná platforma Fordu snahu udržet si významnou pozici v éře elektrické mobility.

Komentáře