3 Minuty
Poslední poklona legendárního karosáře
Jen málo jmen v automobilovém světě vzbuzuje tolik emocí a uznání jako Bertone. Slavný italský designérský ateliér stál u zrodu ikon, jako jsou Lamborghini Miura, Lancia Stratos či koncepční studie Alfa Romeo BAT, a svým inovativním přístupem ovlivnil podobu italských automobilů více než jedno století. I ty největší příběhy však jednou končí. V roce 2015 Bertone vyhlásil bankrot, což znamenalo konec jeho zlaté éry – přesto se značka pod novým vedením nedávno dočkala oživení. Těsně před původním zánikem však Bertone představil jedno z nejodvážnějších a nejoriginálnějších vozidel své historie: koncept Bertone Nuccio. Tento unikátní vůz, pojmenovaný po Nucciu Bertonem, synovi zakladatele Giovanniho, je posledním skutečně vlastním vizionářským projektem této proslulé designérské dílny – a nyní jej exkluzivně nabízí aukční síň RM Sotheby’s.
Jedinečný design a originální pocta
Bertone Nuccio není pouze vzpomínkovým konceptem; představuje odvážnou poctu tradici inovací a vybočení z davu, jimiž je Bertone proslulý. Inspirací se stal například revoluční klínovitý vzhled modelu Lancia Stratos Zero z roku 1970, Nuccio však zachází ještě dál. Nepokouší se o extrémně nízký profil Stratosu Zero; naopak působí fascinujícím, lehce nevyváženým postojem. Zadní část je záměrně vyšší než přední, prodloužené čelní sklo navozuje téměř nadpozemský dojem a z každého úhlu karoserie působí Nuccio futuristicky.
Detaily, které zaujmou na první pohled
Výrazný vzhled podtrhují neotřelé prvky. Na nárazníku, prazích, zadním křídle i karoserii najdeme organické výřezy ve tvaru žilnatiny listu, díky nimž působí Nuccio avantgardně. Charismatickou oranžovou střechu zdobí geometrické vzory, které zvýrazňují dramatické pojetí interiéru připomínajícího stan. Přední část dominuje světelný pás po celé šíři vozu, jenž slouží nejen jako osvětlení, ale i jako modře podsvícené brzdové světlo výstrahy pro chodce při zpomalování.

Inovativní technika a odkazy na legendy
Bertone zkonstruoval Nuccio kompletně svépomocí a celému projektu přitom stačilo pouhých tři a půl měsíce. Poprvé byl představen jako statický exponát na ženevském autosalonu 2012, později jej konstruktéři přeměnili na plně funkční prototyp pro autosalon v Pekingu – což dokazuje špičkové inženýrství Bertone.
Ferrari pohon a klíčové parametry
Pod extravagantní karoserií bije srdce Ferrari. Pohonný systém přebírá koncept z modelu Ferrari F430 – jde o centrálně uložený atmosférický osmiválec 4,3 l, spojený se šestistupňovou robotizovanou převodovkou Graziano ovládanou pádly pod volantem. Přední část vozu byla upravena pro použití originálních světlometů z F430 a pro lepší výhled rozšířeno čelní sklo s jediným stěračem. S výkonem 483 koní nabízí Nuccio nejen vzhledem, ale i dynamikou superauta.
Vzácný sběratelský kousek s moderním šmrncem
Přestože Nuccio boduje špičkovým pohonem Ferrari i výjimečným výkonem, jeho odvážný design po premiéře určité zájemce odradil a vůz zůstal dlouho nesprodán. Nového majitele získal až při aukci v roce 2018 po likvidaci jmění Bertone. Na tachometru je zapsáno zhruba 29 138 kilometrů – většina byla najeto už jako Ferrari F430. To z Nuccia činí ještě exkluzivnější raritu; málokterý koncept se může pochlubit takovou historií i využitelností v běžném provozu.

Pozice na trhu a sběratelský potenciál
Nuccio je definitivně posledním originálním dílem rodiny Bertone a stává se tak nenahraditelným artefaktem v historii automobilového designu. Jeho statut labutí písně legendárního italského studia z něj činí sběratelsky mimořádnou hodnotu. RM Sotheby’s očekává cenu až 585 000 amerických dolarů – šance pořídit si unikátní superauto s nezaměnitelnou minulostí i výkonem Ferrari.
Závěr: Jedinečný úkaz v automotive světě
Bertone Nuccio může svými odvážnými liniemi rozdělovat názory, jeho význam pro automobilové sběratele a milovníky designu je však neoddiskutovatelný. Jako poslední vize legendárního studia Bertone ztělesňuje inovaci, vášeň i odvahu vybočit z řady. Pro ty, kdo touží po unikátním supersportu s pravým rodokmenem – včetně osmiválce Ferrari o výkonu 483 koní a příběhu propojeného s elitou italského automobilismu – je Nuccio výjimečnou nabídkou srovnatelnou jen s těmi největšími specifiky automobilové historie.

Komentáře