3 Minuty
Nová etapa technologie elektromobilů
Solid-state baterie jsou již delší dobu považovány za budoucnost elektromobilů (EV), protože slibují zásadní zlepšení oproti současným lithium-železo-fosfátovým (LFP) a nikl-mangan-kobaltovým (NMC) bateriím. Řidiči i odborníci z automobilového průmyslu netrpělivě očekávali dobu, kdy by inovativní baterie mohly zcela nahradit stávající technologie. K tomu však doposud nedošlo. Světoví lídři v automobilovém průmyslu ale své úsilí nezpomalují – naopak posilují vývoj elektromobilů s delším dojezdem a vyšším výkonem, které by mohly brzy překonat metu 1 000 kilometrů na jedno nabití.
BMW a solid-state baterie: Průkopnictví v dojezdu i výkonu
BMW se pohybuje na špici vývoje solid-state baterií a nedávno zahájilo reálné testování prototypu i7 v Mnichově. Speciální model i7 je vybaven velkoformátovými solid-state články vyvinutými americkou společností Solid Power a využívá pokročilý sulfidový elektrolyt. Tyto baterie slibují vyšší energetickou hustotu, rychlejší nabíjení, větší bezpečnost i delší životnost oproti tradičním lithium-iontovým akumulátorům. Do budoucna se počítá s tím, že inovativní baterie budou pohánět připravované modely BMW Neue Klasse, přičemž jejich široká komercializace má odstartovat začátkem 30. let.
Výhody designu a parametrů vozidel
Solid-state baterie u elektromobilů znamenají nejen vyšší dojezd. Díky menší hmotnosti a kompaktnějším rozměrům mají konstruktéři větší volnost při návrhu vozidel. Zvýšená bezpečnost, která je zajištěna nižším rizikem přehřátí, činí tyto baterie obzvlášť atraktivní pro prémiové elektrické vozy.
Mercedes-Benz a Factorial Energy: Nová definice luxusu elektromobilů
Do světa solid-state baterií vstupuje také Mercedes-Benz, který spolupracuje se svým dlouhodobým partnerem Factorial Energy. Automobilka začala na začátku letošního roku testovat svůj luxusní sedan EQS, vybavený nejmodernější bateriovou technologií. Podle vedoucího vývoje baterií Uwe Kellera má tento bateriový modul o 25 % více energie než současné technologie. Zlepšení v hmotnosti, rozměrech i bezpečnosti přinesou nejen delší dojezd, ale ovlivní i typický design značky Mercedes-Benz.

Stellantis, Toyota a Nissan: Globální cesta ke komercionalizaci solid-state
Stellantis, který zastřešuje značky jako Jeep, Peugeot nebo Chrysler, také intenzivně investuje do přechodu k solid-state technologii. Ve spolupráci s Factorial Energy plánuje zahájit rozsáhlé testování těchto baterií v roce 2026. Anne Laliron, viceprezidentka výzkumu a vývoje, zdůrazňuje, že solid-state technologie je pro Stellantis klíčovým směrem. Automobilky tak budou moci volit mezi extrémně dlouhým dojezdem nebo redukcí materiálů v bateriích – obě strategie pomáhají snížit náklady a ekologickou stopu.
V Japonsku míří k tomu samému cíli i Toyota a Nissan, kteří chtějí uvést elektromobily se solid-state bateriemi na trh do konce této dekády. Toyota plánuje zahájit výrobu v roce 2027 a Nissan vyhlásil ambiciózní plán nabídnout své vozy s touto technologií již v roce 2028. Přestože aktuální výzvy mohou ovlivnit časový plán Nissanu, firma zůstává odhodlána hrát klíčovou roli ve vývoji elektromobility budoucnosti.
Závěr: Závod v dojezdu elektromobilů začíná gradovat
S tím, jak BMW, Nissan, Mercedes-Benz, Stellantis i další klíčoví hráči investují do výzkumu a vývoje solid-state baterií, blíží se globální trh s elektromobily k zásadnímu zlomu. Delší dojezd, vyšší efektivita, větší bezpečnost a inovativní designová řešení postaví přední automobilky do čela nové éry elektrické mobility. Nadšenci do elektromobilů i první zákazníci se mohou těšit na novou generaci elektrických vozů s bezkonkurenčním dojezdem a výkonem, které zároveň významně přispějí k udržitelnější budoucnosti automobilového průmyslu.

Komentáře