Volkswagen zahajuje novou éru elektromobility: Přelomová platforma SSP a budoucnost elektrických vozů | Lever.cz – Nejnovější Zprávy o Autech a Automobilovém Průmyslu
Volkswagen zahajuje novou éru elektromobility: Přelomová platforma SSP a budoucnost elektrických vozů

Volkswagen zahajuje novou éru elektromobility: Přelomová platforma SSP a budoucnost elektrických vozů

2025-05-15
0 Komentáře

Volkswagen a transformace elektromobility: Přehled strategických směrů do roku 2028

Skupina Volkswagen se rozhodla zásadně změnit podobu svých elektrických vozů a od roku 2028 oznámila nástup generace vozidel postavených na zcela nové architektuře – Scalable Systems Platform (SSP). Tato univerzální modulární platforma má představovat revoluci ve výrobě elektromobilů díky sjednocení dosavadních koncepcí (MEB a PPE), a přináší komplexnější a flexibilnější základ pro všechny značky koncernu Volkswagen Group, jako jsou Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT a další prémiové či luxusní brandy.

Smysl elektrifikace a efektivity: Cíle SSP platformy

S rychle se vyvíjejícím trhem elektrických automobilů čelí automobilky výzvě nabídnout širší paletu modelů různé velikosti i ceny a zároveň zkrátit vývojové cykly. SSP platforma reflektuje tuto strategii – bude plně elektrická, špičkově propojená, modulárně přizpůsobitelná pro různé segmenty i technologické potřeby. Výsledkem by mělo být přes 40 milionů vozů postavených na této platformě během její životnosti, což zajistí Volkswagen Group důležitou konkurenční výhodu v éře elektromobility.

Technologie SSP: Vlastnosti, schopnosti a inovace

SSP (Scalable Systems Platform) navrhují inženýři jako „platformu budoucnosti“ nejen pro značky mateřské skupiny, ale i pro externí automobilky. Díky otevřené koncepci bude možné uzpůsobit základ vozidla různým třídám – jak kompaktním hatchbackům, tak SUV, sedanům či luxusním vozům.

Moderní SSP je schopna adaptace na odlišné nároky pohonu (zadní, přední, 4x4), různých kapacit baterií a nové digitální technologie včetně autonomního řízení. Platforma počítá s korporátními softwarovými aktualizacemi, integrací nejnovějších asistenčních systémů, vysokou úrovní bezpečnosti, internetem věcí (IoT) a špičkovým konektivitním řešením. Zásadní roli hraje i snížení výrobních nákladů díky modulárnosti a synergiím v rámci celého koncernu.

Ekosystém SSP a spolupráce uvnitř i vně koncernu

Důležitou inovací je otevřenost platformy. Volkswagen plánuje nabídnout SSP i dalším partnerům na automobilovém trhu, což by mělo posílit spolupráci a sjednotit vývoj klíčových technologií napříč odvětvím. Výrobci tak budou moci sdílet investice, snižovat náklady a urychlit dostupnost elektromobilů pro široké spektrum zákazníků.

První modely na bázi SSP: Směr k masové elektromobilitě

Startovní výstřel nové éry zazní ve výrobním závodě ve Zwickau, kde vznikne první elektrický SUV střední třídy stavěný na architektuře SSP. Jde o důležité rozhodnutí, neboť Zwickau patří mezi špičkové fabriky na elektromobily v celé Evropě. Právě zde Volkswagen už nyní vyrábí populární modely ID.3, ID.4 nebo Cupra Born.

V krátkém časovém odstupu má následovat řada dalších vozů na stejné platformě – včetně očekávané nové generace VW Golf s elektrickým pohonem. Ten bude montován ve Wolfsburgu, domovském městě automobilky. Je to signál, že Volkswagen plánuje zachovat ikonické modely i v době totální elektrifikace a nabídnout zákazníkům moderní alternativu legendárního hatchbacku.

Technický skok: Integrace a spojení MQB, MEB, PPE a dalších platforem

SSP vzniká jako důsledný krok směrem k redukci složitosti – dosud skupina Volkswagen spravovala oddělené architektury (např. MQB pro spalovací vozy, MEB pro elektrická auta středních tříd, PPE pro prémiové elektromobily Audi a Porsche a další). Nově bude vše sloučeno do jedné komplexní struktury, která zjednoduší výrobu a umožní rychlé nasazování nových řešení, pohonných systémů a karosářských variant.

Klíčovým pojmem je tzv. mechatronika – industriální spojení mechanických, elektrických a softwarových systémů, které dokáží variabilně pokrýt širokou škálu požadavků napříč celým trhem.

Benefity integrace pro řidiče i automobilku

Výsledkem sloučení platforem bude nejen flexibilnější nabídka, ale také zrychlení vývoje a výroby, nižší ceny a zajištění vysoké kvality a bezpečnosti. Zjednodušený proces navíc umožní efektivněji reagovat na měnící se preference zákazníků a požadavky různých trhů – ať už v oblasti mobility městské, rodinné, sportovní, nebo luxusní.

Miliardové investice: Nové výzkumné a vývojové centrum ve Wolfsburgu

Aby Volkswagen Group mohla vývoj nové revoluční platformy urychlit, rozhodla se investovat přibližně 800 milionů eur do moderního vývojového centra ve Wolfsburgu. Toto středisko bude hrát zásadní roli při navrhování modulárních elementů, technologií pohonu, softwarových řešení i vlastní digitální infrastruktury pro „software-defined vehicles“, tedy automobily, jejichž hodnota i funkce jsou značně určovány aktualizovatelným softwarem.

Investice má zároveň význam pro regionální ekonomiku a podporu špičkového technického vzdělání. Týmy konstruktérů, technologů a datových expertů zde budou definovat technologickou budoucnost evropského automobilismu a přispějí k dalšímu upevňování pozice Wolfsburgu coby srdce vývoje a výroby koncernu Volkswagen.

SSP jako páteř nové strategie Volkswagen Group

Implementace SSP platformy znamená pro Volkswagen Group zásadní posun ve firemní strategii zaměřené na efektivitu, udržitelnost, digitální transformaci a rychlejší uvádění inovací na trh. Díky sjednocení konstrukce a inteligentnímu využívání globálních výrobních kapacit bude možné vyvíjet a vyrábět vozy rychleji, levněji a lépe přizpůsobené potřebám zákazníků v různých částech světa.

Tento komplexní přístup značně posiluje konkurenční postavení koncernu mezi světovými lídry v oblasti elektromobility a elektrických vozů pro širokou veřejnost.

Rizika, výzvy a zpoždění ve vývoji

Tak jako každý průlomový projekt, i SSP čelí svým komplikacím. Původní termín uvedení platformy byl plánován už na rok 2026, avšak opožděný vývoj některých softwarových modulů (zejména v oblastech autonomního řízení a digitální infrastruktury), spolu s vysokými nároky na bezpečnost a kybernetickou ochranu, projekt v některých segmentech oddálil. Aktuálně je premiéra platformy SSP stanovena na rok 2028.

Volkswagen i přesto veřejně deklaruje, že je plně odhodlán dodržet nejvyšší standardy kvality a bezpečnosti a dodržet naplánované parametry jak pro evropský, tak globální trh elektrických vozidel.

Specifikace a technické parametry nové platformy

Platforma SSP bude stavěná s ohledem na následující klíčové parametry:

  • 100% elektrický pohon s možností adaptace na různé druhy elektromotorů a konfigurací pohonu (pohon dvou nebo čtyř kol)
  • Modulární baterie s kapacitami optimalizovanými dle segmentu a požadovaného dojezdu (od městských vozů po prémiové SUV se stovkami kilometrů dojezdu)
  • Architektura „software-defined vehicle“ – vozy budou mít možnost vzdálených aktualizací a integrace nových funkcí během životnosti vozu
  • Podpora autonomního řízení až na úrovni Level 4
  • Digitální konektivita pro integraci s chytrou domácností, mobilními zařízeními i dálkovým přístupem k vozu

Díky těmto schopnostem bude SSP patřit k nejvyspělejším automobilovým platformám na světě, schopným soupeřit s konkurenty jako Tesla, Hyundai-Kia E-GMP, Toyota bZ nebo Stellantis STLA.

Design a ergonomie vozidel na platformě SSP

Jednou z hlavních výhod SSP architektury je mimořádná flexibilita v oblasti karosářských variant a designového zpracování. Umožní vytvářet nejen kompaktní a městské vozy, ale také velká rodinná SUV, crossovery i elegantní sedany či sportovně laděné vozy – vše v duchu chystané elektrifikace. Pro značky skupiny Volkswagen tedy nebude problém zachovat jednotný vizuální jazyk napříč portfoliem modelů, zároveň však nabídnou originální identitu každé značky.

V interiéru se zákazníci mohou těšit na maximální digitalizaci – velkoplošné dotykové displeje, hlasové ovládání, špičkovou kvalitu materiálů i ergonometrii navrženou s ohledem na komfort řidiče i pasažérů a intuitivní ovládání všech systémů.

Výkon a dynamika jízdy

Volkswagen si je plně vědom nároků evropských zákazníků na jízdní dynamiku, stabilitu a bezpečnost. Motory a pohonné ústrojí nové SSP platformy nabídnou široké rozpětí výkonu – od efektivních městských variant s výkonem už od 100 kW až po sportovně laděné modely s výkony atakujícími hranici 400 kW. Díky okamžitému nástupu točivého momentu budou i rodinné modely nabízet svižné zrychlení. Pokročilý podvozek a tlumení zaručí pohodlí a jistotu v zatáčkách i na dálnici.

Pozice na trhu a konkurence

S nasazením platformy SSP se Volkswagen Group stane hlavním hráčem v segmentu elektrických vozů pro masový trh i prémiovou klientelu. Svou univerzálností cílí jak na běžné zákazníky hledající spolehlivý městský elektromobil, tak na náročné řidiče nebo fleetové zákazníky, kteří preferují špičkové technologie a vysoký komfort na dlouhé trasy. Nové modely mají ambici konkurovat nejen Tesle Model Y, BMW i4 či Mercedesu EQE, ale i stále sílící konkurenci asijských značek.

Srovnání s předchozími platformami a výhled do budoucna

Oproti dosavadním MEB a PPE je SSP výrazně variabilnější, lépe připravená na rychlý vývoj technologií i softwaru a umožňuje sdílet komponenty a koncepce napříč celým koncernem. To zaručí nejen úsporu nákladů, ale i možnost pružně reagovat na nové požadavky klientů, legislativní změny nebo investovat do další modernizace výrobních linek.

Závěr: Přechod na SSP jako nová kapitola elektromobility

Přechod koncernu Volkswagen k platformě SSP znamená nový milník na cestě k plně elektrické budoucnosti. Navzdory určitým obtížím a zpožděním projekt reflektuje jasnou vizi udržitelnosti, inovací a technologické excelence. Pro zákazníky to znamená širší výběr kvalitních elektrických vozů, vyšší bezpečnost, dostupnější ceny a držení kroku s nejnovějšími trendy automobilového světa.

Ať už jste fanoušky městských hatchbacků, rodinných SUV, designových sportovních modelů nebo hledáte firemní elektromobil za výhodnou cenu, v portfoliu Volkswagen a jeho značek díky platformě SSP bezpochyby naleznete „svůj“ vůz. Volkswagen tak potvrzuje svou pozici lídra inovací a uvádí automobilový trh do nové, elektrické a digitálně propojené éry.

Komentáře

Zanechte komentář