4 Minuty
Nissan potvrdil plány oživit označení Xterra, s cílem zahájit výrobu v roce 2028, když se snaží znovu vstoupit do ziskového segmentu terénních SUV, který dominují Toyota 4Runner a Ford Bronco. Oznámení zaznělo během dealerské konference v Las Vegas, kde Nissan představil produktové priority a naznačil několik nových modelů, včetně aktualizovaného Infiniti Q50, které ponese ze sportovního vozu Z upravený twin‑turbo V6 o výkonu 400 koní a šestistupňovou manuální převodovku.
Design a dědictví
Xterra byla původně uvedena v roce 1999 a vybudovala si pověst robustního, praktického terénního vozu, který doplňoval řady Pathfinder a Frontier. Po dvou generacích a šestnáctiletém provozu byl model v roce 2015 ukončen. Restart by měl ctít užitkové DNA Xterry — hranatý, funkční vzhled s geometrií připravenou na off‑road, možností střešního nosiče a interiérem orientovaným na přepravu nákladu — a zároveň modernizovat materiály, technologie a bezpečnostní výbavu tak, aby odpovídaly současným očekáváním trhu.
Pohon a jízdní výkony
Nissan podle dostupných informací zvažuje pro příští Xterru hybridní V6 pohonnou jednotku, možná s rozšířením dojezdu (range‑extender), které by umožnilo krátké jízdy v čistě elektrickém režimu. Takový přístup by přiblížil Xterru konkurentům nabízejícím hybridní varianty: Toyota 4Runner má mild‑hybridní volbu s omezeným elektrickým dojezdem, zatímco Jeep Wrangler a Grand Cherokee nabízejí plug‑in hybridní systém 4xe pro delší elektrický dojezd.
Očekávané výkonové parametry
S hybridním V6 lze očekávat lepší točivý moment v nízkých otáčkách pro stoupání v terénu, vyšší tažnou kapacitu ve srovnání s čistě benzínovými verzemi a konkurenceschopnější spotřebu paliva. Konkrétní hodnoty výkonu, točivého momentu a elektrického dojezdu zatím nebyly zveřejněny, ale technické zaměření Nissanu pravděpodobně vyváží terénní schopnosti s každodenní použitelností.
Specifikace a platforma
Nissan plánuje vyrábět novou Xterru ve svém závodě v Canton v Mississippi — ve stejném provozu, který v současnosti produkuje pickup Frontier. To silně naznačuje, že Xterra bude stát na sdílené platformě body‑on‑frame s Frontier, čímž si zachová konstrukční výhody potřebné pro náročný terén a tažení.

Možné specifikace
- Platforma: body‑on‑frame (sdílená s Nissan Frontier)
- Pohon: V6 hybrid, možná verze s range‑extenderem nebo PHEV varianta
- Pohon kol: Dostupný pohon všech kol s off‑road zaměřenými systémy
- Umístění na trhu: Středně cenově postavené terénní SUV, které má konkurovat 4Runneru a Broncu
Umístění na trhu a srovnání
Nová Xterra má jasný cíl vyplnit mezeru v americkém portfoliu Nissanu mezi běžnými crossovery a většími SUV jako Armada. Vrcholoví představitelé firmy naznačili, že přidání dostupného, off‑road schopného modelu je strategickou prioritou pro doplnění nabídky Nissanu. Ve srovnání s Toyota 4Runner, Ford Bronco a Jeep Wrangler 4xe bude Nissan muset nabídnout důvěryhodné terénní vybavení, konkurenceschopné ceny a dostupné elektrifikované pohony, aby získal kupující v tomto rostoucím a výnosném segmentu.
Výroba, časování a strategie společnosti
Na dealerském setkání v Las Vegas zdůraznilo vedení Nissanu v USA zlepšení produktového plánování a umisťování správných vozů na správná místa — součást širší strategie zotavení po několika náročných letech a po neúspěšném pokusu o fúzi začátkem tohoto roku. Společnost také oznámila plány rozšířit nabídku hybridů v USA a znovu zavést jméno Leaf jako dostupný elektrický crossover.
Co to znamená pro kupující
Pro nadšence a zákazníky hledající středně cenově dostupný body‑on‑frame terénní vůz s moderními elektrifikovanými pohony může Xterra 2028 představovat zajímavou alternativu. Lze očekávat tvrdou konkurenci — Toyota 4Runner a Ford Bronco jsou stále silné prodejní položky — avšak plán Nissanu vyrábět Xterru společně s Frontierem mu dává výrobní a nákladovou výhodu, která by se mohla promítnout do konkurenceschopných cen a širší nabídky výbav.
Zdroj: motor1

Komentáře