4 Minuty
Vodíkový X5 přichází do nabídky
BMW potvrdilo plány nabídnout variantu X5 s vodíkovým palivovým článkem u další generace modelu, přičemž prodej zákazníkům by měl začít v roce 2028. X5 FCEV bude stát po boku benzinových, naftových, plug-in hybridních a plně elektrických verzí jako součást dosud nejširší strategie elektrifikovaných pohonných jednotek BMW. Nový model vychází z experimentálního testovacího vozu iX5 Hydrogen a využívá třetí generaci palivového článku vyvinutou ve spolupráci s Toyotou.
Specifikace vozidla a pohonná jednotka
Třetí generace vodíkového palivového článku představuje významný inženýrský posun. Ve srovnání s pilotní konfigurací iX5 Hydrogen BMW uvádí, že nová sestava je přibližně o 25 procent menší, přitom nabízí vyšší hustotu výkonu, lepší účinnost a výhodnější zabudování do architektury CLAR X5. Výrobní údaje pro finální sériový X5 FCEV jsou zatím předběžné, ale iX5 Hydrogen kombinoval palivový článek o výkonu 187bhp s elektromotorem 295bhp a akumulátorem jako zásobníkem pro celkem přibližně 396bhp a dojezd WLTP blížící se 313 mil ze dvou 700barových nádrží nesoucích 6 kg vodíku. BMW uvedlo, že nový systém překoná iX5 Hydrogen v dojezdu, výkonu a účinnosti a použije modulární uspořádání vhodné pro různé typy vozidel.
Klíčové technické detaily
- Sestava palivových článků třetí generace: menší a s vyšší hustotou výkonu
- Modulární architektura pro škálovatelné začlenění do vozidel
- BMW Energy Master: vysokonapěťová řídicí jednotka specifická pro vodík
- Uložení vodíku pod tlakem 700 bar ve více nádržích
Změny v designu a interiéru
Prototypové snímky X5 generace G65 naznačují nový vzhled ovlivněný chystaným druhým provedením iX3 od BMW na platformě Neue Klasse. Očekávejte ostřejší aerodynamické prvky a stylové detaily specifické pro daný model, které odliší tuto pátou generaci X5 od jejích předchůdců.

Interiér a technologie
Uvnitř se BMW vzdá tradičních přístrojových štítů ve prospěch panoramatického projekčního displeje v kombinaci s širokoúhlým středovým rozhraním přibližně 17,9 palce. Dlouhodobě používaný otočný ovladač iDrive pravděpodobně zmizí; budoucí modely X5 se budou primárně spoléhat na dotykové ovládání a pokročilé hlasové příkazy pro infotainment a funkce vozidla.
Výroba, komponenty a zavedení na trh
BMW bude vyrábět sestavy palivových článků v továrně ve Steyru v Rakousku, kde se instalují nové linky a zkušební zařízení. Další komponenty specifické pro vodík, včetně vysokonapěťového řadiče BMW Energy Master, budou vyráběny v závodě v Landshutu v Německu. První prototypy mají být sestavovány v závodě BMW v Dingolfingu. Prodej bude zaměřen na vybrané trhy se vhodnou infrastrukturou pro tankování vodíku, nikoli na kompletní globální uvedení.
Umístění na trhu a srovnání
X5 FCEV je zaměřen na zákazníky a firemní flotily, které potřebují rychlé tankování a dlouhý dojezd při nulových emisích z výfuku, na rozdíl od plně elektrických alternativ vyžadujících delší dobu dobíjení. Ve srovnání s pilotním iX5 Hydrogen má sériový FCEV ambici být kompaktnější, výkonnější a efektivnější, přičemž díky modulárnímu návrhu palivových článků rozšíří použitelnost v budoucí nabídce BMW s vodíkovými modely. BMW vnímá vodíkový X5 jako doplňkovou bezemisní volbu vedle BEV a plug-in hybridů, nikoli jako přímou náhradu.
Co to znamená pro kupující a širší trh
Příchod sériového vodíkového X5 v roce 2028 rozšíří nabídku pro spotřebitele v segmentu prémiových SUV pro ty, kteří mají přístup k tankování vodíku. Zároveň to podtrhuje strategii BMW vyvíjet více elektrifikovaných pohonných jednotek paralelně, což značce umožní obsluhovat různorodé trhy a scénáře použití, jak se infrastruktura vyvíjí.
Zdroj: autocar.co

Komentáře