3 Minuty
Výroba osobních vozů v Česku za prvních osm měsíců roku poklesla meziročně o 2,1 % na 953 433 vozidel. Přesto letní měsíce červenec a srpen přinesly navzdory celozávodním dovoleným a několika neplánovaným odstávkám o 3,4 % více vozů než loni — 206 005 kusů. Sdružení automobilového průmyslu tyto údaje publikovalo jako součást aktuálního průběžného přehledu výroby.
Růst elektromobilů
Počet vyrobených elektromobilů v ČR meziročně vzrostl o 105 %. Celkem bylo vyrobeno 140 933 čistě elektrických (BEV) a 42 529 plug-in hybridních (PHEV) osobních automobilů. Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl upozornil, že domácím výrobcům se daří navyšovat objemy elektrických vozidel, ovšem evropské prodejní trendy zatím zaostávají za nároky regulačních cílů EU. Petzl proto vyzývá k revizi regulace tak, aby dekarbonizace odpovídala reálné poptávce zákazníků, respektovala technologickou neutralitu a současně pomáhala udržet konkurenceschopnost a pracovní místa v odvětví.
Výrobci: Škoda, Hyundai, Toyota
Největší tuzemský výrobce Škoda Auto zvýšil v období leden–srpen produkci o 2 % na 610 274 vozů. Produkce vozů s bateriovými pohony u Škody vzrostla o 164,6 %, celkem automobilka vyrobila 136 019 vozidel s elektrickým pohonem (z toho 116 936 BEV a 19 088 PHEV).
V nošovickém závodě Hyundai vzniklo 193 940 vozidel, tedy o 30 110 méně než před rokem, s dopadem srpnových dočasných odstávek. Z jejich produkce mělo 24 002 vozů čistě elektrický a 23 441 plug-in hybridní pohon. Toyota Motor Manufacturing v Kolíně vyrobila 149 219 automobilů, což je o 1,4 % méně; více než polovinu tvořily hybridní vozy Yaris HEV.

Autobusy, motocykly a veřejná doprava
Výroba autobusů v ČR meziročně vzrostla o 21,8 % na 3 538 vozidel. Hlavním hybatelem růstu bylo Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě s 3 299 vyrobenými autobusy (k tomu 82 built-up vozidel dokončených ve Foggii, Itálie), celkový nárůst Iveca tak činil 25,2 %. Naopak SOR Libchavy vykázala pokles výroby o přibližně 10 % na 220 autobusů. Jediný domácí výrobce motocyklů Jawa Moto vyrobil 525 strojů, což představuje pokles o 32,9 %.
Dopad na veřejnou dopravu a logistiku
Růst produkce autobusů má přímý dopad na obnovu vozových parků městské a meziměstské veřejné dopravy, tím i na kvalitu služeb, emise a bezpečnost provozu. Zvýšený podíl elektrických autobusů a osobních elektromobilů zároveň klade nároky na rozvoj dobíjecí infrastruktury, dopravní logistiky a plánování provozu ve městech.
Infrastruktura, regulace a bezpečnost
Výroba elektromobilů vyvolává tlak na investice do infrastruktury — rychlodobíjecích sítí u silnic, parkovišť, železničních terminálů pro efektivní multimodální logistiku i na řešení v přístavech a letištích pro exportní toky komponent. Z hlediska bezpečnosti a životního prostředí mají elektrická vozidla nižší lokální emise, ale je třeba řešit energetickou síť, recyklaci baterií a celkový dopad dodavatelských řetězců.
Vládní politika a ekonomické důsledky
Hlavní výzvou pro vládu a evropské instituce je sladit regulaci dekarbonizace s trhem, zajistit technologickou neutralitu a podporu pro udržení pracovních míst v průmyslu. Automobilový sektor zůstává klíčovým pilířem české ekonomiky — ovlivňuje zaměstnanost, export, infrastrukturu a rozvoj regionů. Stabilní a předvídatelné podmínky, investice do silnic, železnice a dobíjecích sítí jsou proto zásadní pro dlouhodobou konkurenceschopnost a udržitelný rozvoj dopravy v ČR.
Zdroj: garaz
Komentáře