INSID po 3 měsících: téměř 1 200 přestupků ovlivní ČR

INSID po třech měsících provozu odhalil téměř 1 200 přestupků. Článek rozebírá výsledky kontrol, nejčastější porušení, použité technologie (DSRC, WIM) a dopad na české dopravce i trh.

Komentáře
INSID po 3 měsících: téměř 1 200 přestupků ovlivní ČR

4 Minuty

Inspekce silniční dopravy (INSID), která začala v létě fungovat v ostrém režimu, zveřejnila bilanci za první tři měsíce provozu. Za období od července do září inspektoři zkontrolovali 4 726 nákladních vozidel a autobusů a odhalili téměř 1 200 přestupků. Výsledky výrazně zvyšují tlak na dopravce v tuzemsku i na mezinárodní linkách, které projíždějí Českem.

Rozsah kontrol a klíčová čísla

Počty kontrol a právní důsledky

Z celkového počtu kontrol bylo uloženo 836 pokut a ve 459 případech inspektoři vybírali kauce přesahující 15 milionů korun. Přibližně 25 % kontrolovaných vozidel vykazovalo nějaký přestupek — což je nárůst oproti dřívějším přibližně 20 %. Úřad to interpretuje jako důkaz, že nové metody cílení kontrol fungují efektivněji.

Nejčastější přestupky a rizika

Porušení doby řízení a technické závady

Mezi nejrozšířenější přestupky patřilo porušení doby řízení a odpočinku, chyby v záznamech tachografů, přetížení vozidel a porušení rozměrových limitů. Z technických závad dominovaly problémy s brzdami, nadměrné opotřebení pneumatik a nedostatečné upevnění nákladu. Tyto nedostatky zvyšují riziko vážných nehod zejména u těžkých vozidel.

Nové technologie a moderní kontrolní postupy

DSRC, WIM a analytika

INSID nasadil dálkové čtení dat z tachografů (DSRC), systém vysokorychlostního vážení WIM a pokročilé analytické nástroje, které pomáhají vytipovat riziková vozidla ještě před zastavením. Díky tomu zvládnou inspektoři provést kontrolu s menším počtem pracovníků — standardní silniční kontrola dnes často proběhne ve dvou lidech místo dřívější čtyřčlenné osádky — a zároveň jsou kontroly přesnější a rychlejší.

Vliv na český trh a dopravce

Bezpečnost, konkurenceschopnost a provozní náklady

Přísnější kontrola přispívá k bezpečnějším silnicím a zároveň vytváří férovější podmínky pro dopravní firmy, které dodržují pravidla. Pro české dopravce to znamená nutnost vyšších investic do údržby vozidel, telematiky a doškolení řidičů. Na českém trhu lze pozorovat, že poptávka po moderních tahačích a řešeních s lepší telematikou a zabezpečením nákladu roste; to má vliv i na ceny vozidel a servisních služeb v ČR.

Specifikace vozidel a technické požadavky

Hmotnost, nápravy, brzdy a upevnění nákladu

Kontroly se zaměřují na skutečnou hmotnost nákladu, rozložení hmotnosti na nápravy, stav brzdového systému a opotřebení pneumatik. Pro dopravce to znamená důraz na správné upevnění nákladu, pravidelnou výměnu pneumatik a ověřování technického stavu brzd. Vozidla s moderními asistenčními systémy a efektivním zabezpečením nákladu mají v očích kontrol lepší pozici a nižší riziko odstavení na pokutovou kontrolu.

Mezinárodní rozměr: spolupráce s okolními státy a zmínka o Lietuva

Přechodné trasy a mobilita řidičů mezi Vilniuem, Kaune a ČR

Inspekce plánuje spolupráci na úrovni EU a výměnu dat s kolegy ze sousedních států. Současné trendy sledují i dopravci z Lietuva a Lietuvos automobilių rinka, kde se řeší podobné problémy s dodržováním jízdních režimů. Pro řidiče a firmy, které operují mezi Vilniuem, Kaune a českými městy, znamená zvýšená kontrola nutnost sjednotit interní postupy, aby odpovídaly pravidlům v ČR i v zemích EU.

Co mohou očekávat dopravci a řidiči v ČR

Zavedení INSID zvyšuje šanci na bezpečnější provoz a férovější konkurenci, ale také znamená vyšší provozní náklady pro dopravce, kteří doposud pravidla obcházeli. Investice do techniky, pravidelná údržba a dodržování režimů jízdy se tak stávají klíčovým faktorem přežití na trhu. Pro české spotřebitele a profesionály v oboru to slibuje stabilnější a bezpečnější nákladní dopravu na silnicích i lepší podmínky pro konkurující firmy v ČR.

Zdroj: dopravadnes

Zanechte komentář

Komentáře