2 Minuty
Inspekce silniční dopravy a velké změny v kontrole
Inspekce silniční dopravy (INSID) funguje v samostatném režimu teprve od července 2025, ale už nyní ukazuje svou sílu. Modré majáky, které při kontrolách používá, nenechávají nikoho na pochybách, že se přestupky nebudou řešit v rukavičkách. Nedávný případ z dálnice D1 totiž jasně ukázal, že při porušení pravidel ohledně nadměrné přepravy hrozí nejen tučné kaucování, ale i potenciální pokuta ve výši až půl milionu korun.
Čerstvý zásah na dálnici D1
Dne 5. srpna 2025 zastavili inspektoři INSID na dálnici D1 dvě nadměrné soupravy chorvatského provozovatele. Obě jely bez platného povolení k provozu na českých silnicích, přestože potřebné doklady pro Slovinsko, Rakousko a Polsko měli řidiči v pořádku. Pro Česko jim ale chyběly a vypadalo to, jako by se spoléhali, že projedou bez povšimnutí kontrol.
Rekordní kauce a hrozící flastr
Inspektoři každému řidiči udělili pokutu 15 000 Kč. Provozovatel pak musel složit kauci v souhrnné výši 430 000 Kč, do jejíhož zaplacení neměla vozidla registrační značky. Tato částka zpravidla odpovídá i výši konečné sankce v rámci správního řízení a může se pro viníka vyšplhat až na půl milionu korun. Úřady tak chrání infrastrukturu a zajišťují, že zahraniční dopravci nezůstanou v této oblasti beztrestní.

Proč je povolení pro nadměrné soupravy klíčové
Bez ohlášené trasy s přesným plánem není možné zajistit bezpečný průjezd, zabránit poškození mostů či jiné kritické infrastruktury a chránit ostatní účastníky silničního provozu. U běžného kamionu by to možná nebyl takový problém, ale u vícenápravových tahačů nebo nákladů výrazně překračujících běžné rozměry jde o zásadní riziko.
Specifikace nadměrných souprav
U těchto mohutných vozidel dosahuje celková hmotnost i desítek tun. Rozměry včetně výšky a šířky často vyžadují přesné trasy, k nimž se váží zvláštní průjezdní časy. Výrobci takových souprav sází na robustní konstrukci, silný motor a odolný podvozek schopný zvládnout extrémní zátěž.
Výkon a tržní postavení
Nadměrné tahače jsou speciálně navrženy pro těžkou silniční přepravu a v rámci automobilového průmyslu představují významnou část logistických řešení. Společnosti nabízejí různé modely s ohledem na povolený objem nákladu a každá varianta se liší v maximálním zatížení, komfortu posádky i jízdní dynamice.
Co si z celé situace odnést
Dopravci potřebují platná povolení, aby mohli přesně vědět, kudy a kdy smí s nadměrným nákladem vyjet. Pokud to podcení, hrozí jim nejen rychlá pokuta, ale i nákladná kauce. INSID tak hájí bezpečnost na českých dálnicích a nastavuje jasná pravidla pro ty, kdo silniční přepravu využívají.
Zdroj: garaz

Komentáře