4 Minuty
V Buchlovských horách, na frekventované silnici I/50 mezi Brnem a Uherským Hradištěm, se od letošního podzimu chystá důležitá novinka: úsekové měření rychlosti na pěti klíčových místech. Dlouhodobě se totiž jedná o jeden z nejrizikovějších úseků v kraji, kde dochází k vážným i smrtelným dopravním nehodám, a to zejména vinou příliš rychlé jízdy.
Hlavní tepna Brno–Uherské Hradiště v hledáčku radarů
Silnice I/50 v Buchlovských horách je strategickou spojnicí mezi moravskou metropolí Brnem a Uherským Hradištěm. Řidiči ji hojně využívají pro přepravu osobními automobily, motorkami i nákladními vozy. Právě vysoká intenzita provozu a množství nebezpečných zatáček dělají z této trasy oblíbenou, ale zároveň rizikovou silnici. Příslušné orgány se teď rozhodly nasadit novou techniku: v pěti úsecích dojde k úsekovému měření rychlosti, které má omezit především extrémně rychlé jízdy.
Pět úseků s novým dohledem
Kde budou radary umístěny?
Podle informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se v Buchlovských horách připravuje instalace pěti stanovišť. První radar, v pořadí směrem od Buchlovic, vzniká poblíž motorestu Tramp. Dále bude úsekové měření kontrolovat řidiče u odbočky na hrad Buchlov, u odbočky na Staré Hutě a také u křižovatky vedoucí na Stupavu. Podle Karla Chudárka, ředitele zlínské správy ŘSD, by první dvě místa měla být dokončena už v říjnu, následující dvě do konce letošního roku.
Poslední pátý úsek se chystá u křižovatky směřující na obce Střílky a Zástřizly, na Kroměřížsku. Tam začnou práce až v průběhu příštího roku. Současná opatření mají zamezit častému porušování rychlosti nejen mezi běžnými řidiči osobních vozidel, ale zejména mezi motorkáři.
Proč došlo k rozsáhlým změnám?
Během mnoha let nepomohla ani snížení rychlosti, ani reflexní upozornění na prudké zatáčky. Podle policie řidiči předpisy často ignorují, a právě vysoká rychlost je za největší částí vážných nehod. Silnice I/50 tak patří v regionu k nejnebezpečnějším a nový dohled má tuto negativní bilanci zvrátit.
Dlouhodobé nebezpečí v Buchlovských horách
V ostrých zatáčkách a kopcovitém terénu se už odehrála řada vážných kolizí. Policie eviduje velký počet nehod způsobených nepřiměřenou rychlostí. Místní podmínky navíc komplikují bezpečnou jízdu autobusů, kamionů i dodávek, čímž se riziko střetů výrazně zvyšuje.
Zaměřeno na řidiče a motorkáře
Motocykly s vysokým výkonem: bezpečnostní riziko?
Z oficiálních statistik vyplývá, že v Buchlovských horách dochází k vážným incidentům, jejichž účastníky jsou především motorkáři. Mnozí z nich testují výkon svých strojů a o víkendech si silnici pletou se závodní dráhou. Tragické případy ukazují, že tato zábava může mít fatální následky – například smrtelná nehoda 13. července u odbočky na Staré Hutě či střety několika motorek lusknou prstem změní idylickou projížďku v drama.
Pro automobilové nadšence může být toto opatření překvapením, ovšem styl jízdy a celkové bezpečí všech účastníků provozu jsou klíčovými důvody, proč se rozšířené měření nasazuje.
Instalace monitoringu: legislativa a realizace
Legislativní omezení dlouhodobě bránila tomu, aby radary pro úsekové měření stály mimo obytné obce. V poslední době však došlo ke změnám, díky nimž mohou být kamery a radary v problémových částech i mimo městské zástavby. ŘSD už tři roky plánovalo, kde konkrétně a s jakými parametry úseková měření vybudovat.
Náročný proces přípravy a vedení elektřiny
Provoz radarů a kamer vyžaduje stabilní přívod elektřiny a dokonalou technickou infrastrukturu. Kvůli kopcovité krajině Buchlovských hor bylo nutné provádět komplikované zemní práce a pečlivě projektovat trasy elektřiny. Podle Karla Chudárka šlo o velmi náročný úkol, jehož příprava se protáhla na několik let.
Ohlasy obcí a závěrečné myšlenky
Obce v okolí se k tomuto kroku staví převážně kladně. Podle starosty Stupavy Zdeňka Havlíčka přispěje stálý dohled nad rychlostí k větší bezpečnosti odbočování i vyjíždění z vedlejších cest na hlavní tah. Řidiči osobních automobilů, motocyklů i nákladních vozidel musí počítat s tím, že bezmyšlenkovité sešlápnutí plynu je může vyjít draho.
Z hlediska srovnání s dalšími rizikovými úseky v zemi může toto plošné řešení v Buchlovských horách posloužit jako precedens. Jde o bezpečnost všech motoristů: jak těch, kteří sem míří pro rychlou jízdu, tak těch, co potřebují spolehlivou a plynulou dopravu. Ať už vlastníte výkonnou motorku s tvrdým podvozkem, rodinný vůz či kamion, určitě se na trase I/50 vyplatí jet s ohledem na předepsané limity.
Zdroj: zlin.rozhlas

Komentáře