Dacia Duster Pikes Peak — CGI vize připravená dobýt legendární závod

Dacia Duster Pikes Peak — CGI vize připravená dobýt legendární závod

0 Komentáře Lucie Nováková

5 Minuty

Dacia se v posledních letech nenápadně stala jedním z nejdiskutovanějších evropských výrobců automobilů díky prodejním hitům jako Sandero a nesmrtelnému crossoveru Duster. Rumunská značka, součást skupiny Renault, se rozšířila za hranice levných městských aut směrem k motorsportovním projektům a odvážným konceptům — od Sandriderů připravených na Dakar až po jedinečné speciály vytvořené pro hlavní události.

Původ CGI projektu

Digitální návrhář automobilů Alexis Poncelet, známý online jako 'alexey_ponslav' a profesně spjatý s GAC Milano, zveřejnil dramatickou CGI vizi nového Dacia Duster připraveného na Pikes Peak. Nejde o tovární program, ale o tvůrčí cvičení, které vzdává hold skutečné Dacii z Pikes Peak 2011 a současně využívá stylistické prvky třetí generace Dusteru, uvedené koncem roku 2023 a dostupné na mnoha trzích v roce 2024.

Design: agresivní, široký a závodně laděný

Renderovaný Duster Pikes Peak je zcela odlišný od pragmatického sériového SUV. Vyznačuje se nízkým, agresivním postojem, širokým čelem, rozsáhlými detaily z uhlíkových vláken a výraznými širokými boky karoserie. Zadní partie jsou obzvlášť divadelní: částečně odkrytý zadek s obrovským křídlem viditelným za zadním panelem bez oken, což naznačuje vážné aerodynamické záměry. Tyto vizuální signály řadí CGI Duster spíše do estetiky hillclimb a time-attack než do prodejní expozice.

Hlavní vizuální prvky

  • Široké přední partie a svalnaté rozšířené podběhy kol
  • Komponenty z uhlíkových vláken a závodně laděné aerodynamické prvky
  • Zadní část bez oken s integrovaným nadrozměrným zadním křídlem
  • Do závodů zaměřený kokpit a lehké závodní detaily (naznačeno designem)

Specifikace vozidla (hypotetické)

Jelikož se jedná o CGI koncept, konkrétní technické parametry nejsou potvrzené — design však vybízí ke spekulacím. Původní Dacia Duster 'No Limit' z roku 2011, která závodila na Pikes Peak, používala silně upravený Nissan GT-R s 3,8l twin-turbo V6 naladěným přibližně na 850 koní a spojeným se sekvenční převodovkou. To vozidlo zvládlo výstup za zhruba 10 minut a 17,7 sekundy a skončilo třetí celkově, což je působivý výsledek pro jedinečný projekt.

Pro nový koncept by věrohodné pohonné jednotky mohly zahrnovat středem uložený V8, vysoce vyladěné twin-turbo V6 nebo dokonce speciální hybridní uspořádání, které by vyrovnalo maximální výkon a dodávku točivého momentu na rozmanité trati Pikes Peak. Sekvenční převodovky, lehká karbonová konstrukce a závodní podvozek by byly očekávané u důvěryhodného kandidáta do hillclimbů.

Výkon: spekulativní, ale výrazný

Vizuální prvky CGI Dusteru — široký rozchod, velké aerodynamické prvky a agresivní vstupy pro chlazení — naznačují vůz navržený pro maximální přítlak a stabilitu při vysokých rychlostech na směsi asfaltu a horského terénu Pikes Peak. Pokud by koncept dosáhl nebo překonal poměr výkonu k hmotnosti No Limitu, mohl by teoreticky atakovat konkurenceschopné celkové časy ve třídě Unlimited. Ve skutečnosti však zůstává tento projekt digitálním myšlenkovým cvičením, nikoli sériovým nebo továrně podporovaným závodním programem.

Tržní pozice a význam značky

Reálná strategie Dacie je založena na hodnotě: dostupná, pragmatická vozidla, která předčí mnohé konkurenty cenou. Duster je jedním z pilířů značky a prodává se silně po celém světě — poslední údaje ukazují, že model dominuje v segmentu SUV a dosahuje prodejů v řádu stovek tisíc. SUV Bigster rozšiřuje nabídku Dacie směrem nahoru a zaplňuje větší kompaktní roli. CGI projekt Pikes Peak posiluje identitu značky tím, že spojuje odolné DNA Dusteru s aspirativními motorsportovými obrazy, což je cenné pro marketing a zapojení fanoušků, i kdyby se nikdy nestal závodním vozem.

Srovnání s Dusterem No Limit z roku 2011

Zatímco No Limit z roku 2011 byl účelově postavený jedinečný stroj s 'srdcem' GT-R a doloženou závodní historií, nový CGI Duster je čistě konceptuální. Přesto oba projekty sdílejí stejný duch: vzít běžný crossover a přetvořit ho v dramatického, nekompromisního soupeře. Rozdíl je v realizaci — jeden byl skutečný a měřený na Pikes Peak, druhý existuje v přesvědčivých pixelech, které ukazují, jak by Dacia mohla vypadat na hranách výkonového designu.

Závěr

Jako CGI koncept je Dacia Duster Pikes Peak vzrušující průzkum toho, jak by se SUV vycházející z levného segmentu dalo přetavit do extrémního motorsportu. Je částečně poctou minulému účinku Dacie na Pikes Peak a částečně tvůrčím cvičením v aerodynamickém uspořádání a výkonovém stylu. Ať už jste fanouškem rally a hillclimb historie, nadšencem značky Dacia, nebo prostě máte rádi odvážné studie automobilového designu, tento CGI Duster stimuluje představivost: postavila by Dacia někdy skutečného nástupce No Limitu? Prozatím žije odpověď v digitální rovině.

Připojte se do debaty

Mohl by moderní soutěžící na bázi Dusteru na Pikes Peak být konkurenceschopný a jaký pohon byste zvolili? Ano nebo ne?

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář