Čínský trh s elektromobily: BYD a Xiaomi předbíhají Teslu

Čínský trh s elektromobily: BYD a Xiaomi předbíhají Teslu

0 Komentáře

3 Minuty

Čínský trh s elektromobily (EV) prochází zásadní změnou. Dvě domácí značky, BYD a Xiaomi, si rychle získávají přízeň čínských spotřebitelů a postupně nahrazují dříve dominantní značku Tesla, jejíž popularita znatelně klesá. Tesla, která byla dlouho vnímána jako lídr v oblasti elektromobility, nyní čelí silné konkurenci i novým očekáváním zákazníků jak v Číně, tak na globálním trhu.

Pokles tržního podílu Tesly v Číně i ve světě

Nejnovější data ze segmentu elektromobilů ukazují, že jen 14 % čínských kupujících nyní upřednostňuje Teslu – výrazný pokles oproti 30 % v roce 2020. Tento trend není omezen pouze na Čínu; celosvětově kleslo vnímání Tesly jako preferované značky z 22 % na 18 %. Ve Spojených státech se podíl Tesly snížil z 38 % na 29 %, v Evropě pak značka s 15% podílem zaostala za německými prémiovými výrobci Audi a BMW. Odborníci uvádí, že příčina poklesu zájmu závisí na regionu – v USA hraje roli konkurenceschopnost cen a nabízených funkcí, v Evropě ovlivňují image také politická vyjádření CEO Elona Muska.

BYD a Xiaomi: Nový standard hodnoty a očekávání v segmentu EV

Čínští výrobci elektromobilů BYD a Xiaomi rychle využívají nově vzniklé příležitosti. Již v dubnu dosáhlo nové sedan Xiaomi SU7 významného úspěchu, když jeho prodeje dosáhly počtu 26 223 kusů – a tím dokonce překonaly Model 3 od Tesly za stejné období. Nově představený Xiaomi YU7 slibuje ostrou konkurenci s Teslou Model Y a nabízí nové možnosti zejména pro technicky zaměřené zákazníky.

BYD mezitím upevňuje své vedoucí postavení a překonává Teslu nejen v Číně, ale i na evropských trzích. V dubnu poprvé BYD předstihl Teslu i v Evropě a svou pozici lídra na domácím trhu ještě posílil. Naproti tomu prodeje Tesly v Číně v rámci tradičního čínského kalendáře mezi březnem a dubnem klesly o 60 %, pouze na 28 731 vozů.

Konkurenceschopné výhody: cena, funkce a design

Čínské elektromobily, především od BYD a Xiaomi, nabízí silné benefity v ceně i výbavě. Mnohé jejich modely jsou technicky na podobné nebo dokonce lepší úrovni než vozy Tesla, a to často za výrazně nižší cenu. Tato hodnota rychle mění očekávání spotřebitelů a nutí Teslu přehodnocovat nabídku funkcí, výkonnost a cenovou politiku.

Výkonnost a tržní pozice: čísla mluví jasně

Vývoj za první čtyři měsíce roku 2025 tyto posuny dále dokládá. Tesla v Číně prodala 163 338 vozů – což znamená meziroční pokles o 0,3 %. Ve stejném období vzrostly prodeje BYD o 12,9 % na celkových 886 240 vozů. Xiaomi, relativně nový hráč v automobilovém průmyslu, zaznamenal mimořádný růst – od zahájení dodávek v dubnu 2024 dodal 104 454 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 1 379,9 %.

Závěr: Budoucnost čínského trhu s elektromobily

S rostoucí oblibou domácích značek BYD a Xiaomi prochází čínský trh s elektromobily rychlou transformací. Tesla, která byla symbolem inovací a elektrického luxusu, nyní stojí před naléhavou potřebou přizpůsobit se – zdokonalit nabídku funkcí a upravit ceny, aby si udržela význam v největším a nejdynamičtějším EV trhu světa.

Komentáře

Zanechte komentář