3 Minuty
Návrat k fyzickým ovládacím prvkům v interiérech moderních vozidel
V posledních letech ovládal design automobilových interiérů trend velkých dotykových obrazovek a digitálních rozhraní. Hlavní výrobci automobilů, jako Tesla, Mercedes-Benz či Volkswagen, přešli na minimalistické palubní desky a přesunuli mnoho tradičních ovládacích prvků na dotykové panely. Tento trend je však v současnosti podroben kritické analýze, protože organizace zabývající se bezpečností, například Euro NCAP, vyjadřují rostoucí obavy z rizik souvisejících s používáním dotykových displejů při řízení.
Nové bezpečnostní standardy Euro NCAP od roku 2026
Euro NCAP, přední evropská agentura hodnotící bezpečnost vozidel, oznámila zásadní aktualizaci svých bezpečnostních předpisů, které vstoupí v platnost v lednu 2026. Nová pravidla mají za cíl omezit rozptýlení řidiče podporou návratu fyzických tlačítek a ovladačů pro klíčové funkce vozu. Pro získání prestižního pětihvězdičkového hodnocení bezpečnosti budou muset mít nová auta fyzické ovládací prvky pro těchto pět základních funkcí: směrová světla, výstražná světla, klakson, stěrače čelního skla a systém nouzového volání (eCall).
Proč se fyzická tlačítka vracejí?
Podpora této změny vychází z výzkumů. Studie britské organizace Transport Research Laboratory z roku 2020 ukázala, že spoléhání čistě na dotykové ovládání může zpomalit reakční dobu řidiče až o 57 %. Na rozdíl od fyzických tlačítek, která lze najít hmatem a ovládat naslepo, nutí dotykové obrazovky řidiče často sledovat displej a hledat správné nastavení – což vede k nebezpečnému rozptýlení. Podle Euro NCAP zemřelo v roce 2022 v Evropě přes 20 000 lidí při dopravních nehodách, přičemž rozptýlení při řízení bylo identifikováno jako jeden z hlavních faktorů.
Dopad na design vozidel a uživatelský komfort
Připravované předpisy představují výzvu pro současné designové trendy zejména u značek jako Tesla, která například u Modelu 3 nahradila tradiční páčky směrovek dotykovými tlačítky na volantu. Model Volkswagen ID.7 přesunul i jednoduchá ovládání nastavení vzduchu do menu na dotykovém displeji. Pro tyto výrobce bude návrat fyzických prvků znamenat nutnost zásadních úprav interiérů.
Naopak automobilky jako Mazda a Toyota, které udržují vyvážený přístup kombinace fyzických tlačítek a digitálního rozhraní, budou mít přechod na nové požadavky jednodušší. Některé značky, například Porsche a Volkswagen, už začaly reagovat na zpětnou vazbu zákazníků a v nových modelech opětovně zavádějí tlačítka pro klíčové funkce.
Širší dopady na světové trhy
Přestože aktualizované standardy Euro NCAP nejsou právně závazné, jejich bezpečnostní hodnocení má zásadní vliv na rozhodování zákazníků i konkurenční prostředí v automobilovém průmyslu – obdobně jako americký program IIHS Top Safety Pick. Pětihvězdičkové hodnocení představuje silnou konkurenční výhodu a často rozhoduje o výběru konkrétního modelu.
Ačkoliv se nové regulace primárně týkají vozidel prodávaných v Evropě, jejich vliv pravděpodobně přesáhne i na další trhy, například Blízký východ nebo Írán. Mnoho dovážených vozů, zvláště z Číny (například značky Chery nebo MG), sází na trendy rozsáhlých dotykových ovládacích panelů. Tyto automobilky tak budou muset přizpůsobit svůj design a výbavu, pokud se chtějí řídit standardy Euro NCAP, které jsou v globálním měřítku často brány jako referenční.
Závěr: Nová rovnováha mezi inovací a bezpečností
Při pokračujícím technickém rozvoji automobilového průmyslu zůstává klíčovou otázkou nalezení rovnováhy mezi pokročilou konektivitou a maximální bezpečností jízdy. Návrat fyzických tlačítek pro důležité ovládací prvky znamená zvýšený důraz na uživatelsky přívětivý design a ochranu řidičů i pasažérů. Zákazníci i odborníci by měli sledovat, jak se automobilky přizpůsobí novým očekáváním v oblasti bezpečnosti, což určí směr pro intuitivnější a bezpečnější řízení v příštích letech.

Komentáře