3 Minuty
Toyota představuje GR LH2 – vodíkový závodní koncept na okruhu Le Mans
Toyota udělala další významný krok směrem k budoucnosti motorsportu a udržitelné mobility představením zcela nového závodního konceptu GR LH2 poháněného vodíkem na legendárním okruhu Le Mans. Tento špičkový prototyp, představený před slavnými 24 hodinami Le Mans, vychází z prověřených základů modelu Toyota GR010 Hybrid a představuje důležitý milník v integraci vodíkových technologií do závodění s vysokým výkonem.
Vývoj designu: Výrazná silueta na trati
Toyota GR LH2 se pyšní kompletně přepracovanou karoserií s dynamickým modro-bílým lakováním, který ji jasně odlišuje od předchůdců. Vepředu zaujmou štíhlejší LED světlomety, které dávají vozu ostřejší výraz. Nově navržené boční nasávání vzduchu, větší přední splitter a prodloužené zadní křídlo zlepšují aerodynamiku a dodávají vozu sportovní a agresivní vzhled. Kokpit zůstává převážně nezměněn a zachovává si závodního ducha modelu GR010 Hybrid. GR LH2 s rozměry 5 100 mm na délku a 2 050 mm na šířku odpovídá dřívějšímu vodíkovému konceptu a je o něco větší než GR010 Hybrid, což odráží jeho pokročilý vývoj.

Inovativní pohonné ústrojí: Hybridní vodíkový výkon
Ačkoliv Toyota zatím neodhalila kompletní technické parametry, je potvrzeno, že GR LH2 je vybaven hybridním vodíkovým pohonem. Tato inovativní technologie pravděpodobně navazuje na ověřenou kombinaci modelu GR010 Hybrid: uprostřed uložený 3,5litrový dvouturbový motor V6 ve spojení s předním elektrickým motorem. Úprava této silné sestavy na spalování vodíku dokládá závazek Toyoty poskytovat různé bezemisní závodní technologie a podporovat vícesměrný přístup k uhlíkově neutrální mobilitě. GR LH2 tak ztělesňuje přístup Toyota Gazoo Racing, kde je motorsport klíčovou platformou pro testování alternativních paliv před jejich uvedením na silniční vozy.
Srovnání a pozice na trhu
Na rozdíl od sériových modelů na vodíkové palivové články, jako jsou Toyota Mirai nebo Crown sedan, GR LH2 demonstruje možnosti spalování vodíku přímo v motoru namísto využití palivových článků. Toyota tímto konceptem i projekty, jako je vodíkem poháněná GR Corolla v závodech na vytrvalost, dále rozvíjí technologie vodíkového spalování pro špičkový výkon a spolehlivost. Tato strategie vhodně doplňuje rozsáhlé portfolio značky zahrnující hybridní, bateriové a uhlíkově neutrální pohony i vodík, což Toyotu jasně odlišuje od konkurence zaměřené výhradně na elektromobily.

Podpora vodíkové infrastruktury a vyhlídky do budoucna
Toyota považuje investice do více pokročilých technologií za udržitelnější a flexibilnější než jednostranný přístup. Kromě vývoje vodíkových vozidel proto firma spolupracuje s předními partnery na rozšiřování výroby vodíku a infrastruktury pro tankování, což je klíčové pro úspěch a širší rozšíření vodíkových automobilů.
Odkaz na Le Mans
Představení GR LH2 na Le Mans zároveň připomíná 40. výročí, kdy Toyota poprvé závodila na tomto slavném okruhu. Pro ročník 2024 nastupují dva vozy GR010 Hybrid s ikonickými červeno-bílými a černo-bílými barvami, přičemž Toyota usiluje o návrat na vítězný trůn po pěti triumfech v letech 2018–2022. Přestože vítězství v letech 2023 a 2024 oslavila Ferrari, Toyota zůstává mezi favority. O dalším šampionovi se rozhodne v neděli 15. června 2025. Model GR LH2 představuje silný symbol soutěživosti Toyoty a její vize budoucnosti motorsportu i udržitelné mobility.

Komentáře