Budoucnost elektrifikace: Elektrický Chevrolet Corvette a směřování automobilového průmyslu

Budoucnost elektrifikace: Elektrický Chevrolet Corvette a směřování automobilového průmyslu

0 Komentáře Lucie Nováková

4 Minuty

Tlak na elektrifikaci v automobilovém průmyslu

Globální automobilky se předhánějí v elektrifikaci svých nejoblíbenějších modelů a klíčovou otázkou zůstává: Udělá General Motors odvážný krok a představí plně elektrický Chevrolet Corvette, nebo zůstane u tradičního V8 motoru tváří v tvář rostoucím požadavkům na elektromobily? S přísnějšími regulačními limity a rostoucím environmentálním povědomím míří legendární modely různých značek k elektrickému pohonu s cílem snižovat emise a naplňovat ambiciózní klimatické cíle.

Corvette v Evropě: Reakce na přísné předpisy

Chevrolet Corvette, ikona amerických sportovních vozů, se v roce 2020 vrátil na evropský trh s osmou generací (C8). Návrat následoval po odchodu C7 z Evropy v srpnu 2019 kvůli zpřísněným emisním normám. Evropa totiž plánuje dosáhnout trhu s výhradně elektrickými novými vozy do roku 2035, takže General Motors čelí zásadní volbě: přizpůsobit Corvette budoucnosti, nebo riskovat jeho stažení z evropských silnic.

Elektrifikovaná E-Ray: Spojení síly a inovace

Odpovědí Chevroletu na tyto výzvy je model Corvette E-Ray. Jde o první Corvette s pohonem všech kol a hybridním ústrojím, které kombinuje silný atmosférický motor 6.2 V8 s elektromotorem a poskytuje úctyhodných 655 koní. Výsledkem jsou dechberoucí parametry – zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 2,5 sekundy, čtvrtmíli zvládne za 10,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 295 km/h. E-Ray tak dokazuje, že elektrifikace může výkon legendárního sportovního vozu ještě posunout kupředu.

Očekává se brzy plně elektrická Corvette?

Podle hlavního inženýra Corvette Tonyho Romy je myšlenka čistě elektrické Corvette zatím stále „vědeckou fikcí“. Jak zaznělo na Goodwood Festival of Speed, GM nechce vytvářet elektrickou Corvette jen kvůli regulacím. Naopak si přeje zachovat atmosférický V8 co nejdéle, čímž se odlišuje od konkurence, která své sportovní vozy rychle převádí na plně elektrické platformy.

Dále GM aktuálně neplánuje plug-in hybridní verzi Corvette, cestou, kterou se již vydaly značky jako Ferrari (SF90) nebo Lamborghini (Revuelto PHEV). Roma na E-Ray vyzdvihuje jednoduchost: „Nastartujete a jedete, baterii si dobíjí sama. Všechno obstará za vás.“

Přesto GM sleduje budoucí trendy. Britské designové studio Leamington Spa nedávno představilo koncept elektrické Corvette. Vizuálně vyniká nízkým profilem, nápadnými křídlovými dveřmi a rozděleným zadním oknem – odkaz na legendární C2 z roku 1963. Přestože zatím jde pouze o studii, signalizuje ochotu GM uvažovat o elektrifikované budoucnosti svého nejslavnějšího sportovního vozu.

Co by musela elektrická Corvette nabídnout, aby uspěla?

Klíčovým prvkem úspěchu elektrického modelu Corvette dle Romy zůstává emocionální zážitek. „Nemusí být pouze rychlá,“ vysvětluje, „protože zrychlení z 0 na 100 km/h už přestává mít význam.“ Na trhu jsou totiž elektromobily jako Lucid Air Sapphire nebo Tesla Model S, které to zvládnou za méně než 2 sekundy. Skutečnou výzvou je přinést emocemi nabitý zážitek z jízdy, který tradiční elektromobily často postrádají.

Je to důležité i proto, že současná řada Corvette už obsahuje extrémně výkonné varianty jako ZR1 a ZR1X, a další akcelerace již není prioritou. Budoucí elektrické provedení proto musí nabídnout hlavně jízdní zapojení, dynamiku a propojení s řidičem, nikoli jen výkonnostní čísla.

Pozice na trhu elektromobilů: širší strategie elektrifikace GM

Elektrifikační snahy General Motors nezasahují jen do světa sportovních aut. Automobilka už v Evropě představila elektromobily jako Cadillac Lyriq a Optiq a zvažuje i uvedení modelů Chevrolet Blazer EV a Equinox EV. Ovšem s Teslou Model Y, která dominuje evropským prodejům elektromobilů, si GM uvědomuje, že samotný elektrický pohon nestačí – nové modely musí nabízet i skutečné vzrušení z jízdy.

Poučení z minulosti: Jak jiné legendy přešly na elektromobilitu

Přechod ikonických modelů na elektromobilitu často provázejí rozpaky. General Motors pozorně sledoval, jak Stellantis sklidil kritiku za ukončení výroby osmiválcových muscle carů Dodge Charger a Challenger a jejich nahrazení elektrifikovanými verzemi. Podobné ohlasy zaznamenal Ford při představení Mustangu Mach-E, který tradiční fanoušky muscle cars zpočátku rozčaroval změnou charakteru vozu.

Tržní trendy však ukazují, že tato prvotní nevole rychle ustupuje. Do roku 2025 předběhl Mustang Mach-E ve prodejích klasický Mustang (v roce 2024 51 745 prodaných Mach-E proti 44 003 konvenčních Mustangů). Porsche Taycan také čelil skepsi uvedením v roce 2019, avšak rychle si našel místo mezi výkonnými elektromobily a připravil půdu i pro chystaný elektrický Cayenne SUV.

Co čeká elektrickou Corvette?

GM rozhodně nikam nespěchá s uvedením plně elektrické Corvette na trh. Přestože propagují elektrifikaci napříč svým portfoliem, hlavním cílem zůstává nová generace Corvette se zachovaným charakterem, jízdními zážitky a nadčasovým designem. Pro puristy je atmosférický V8 zatím v bezpečí, ale s přísnějšími emisními limity, zejména v Evropě, se změna může přiblížit rychleji, než se čeká.

Jedno je jisté: Až elektrická Corvette přijde, bude muset nabídnout víc než jen silná čísla. Zůstane důležitý emocionální zážitek, který z ní udělal ikonu amerického výkonu. Do té doby svět sleduje, jak General Motors balancuje na pomezí tradice a inovace přímo v srdci své nejproslulejší značky.

Zdroj: autoevolution

Ahoj! Jmenuji se Lucie a auta sleduji každý den – od novinek až po světové premiéry. Miluji psát o tom, co je nové, zajímavé a co může ovlivnit naše silnice. Sdílím s vámi to nejdůležitější ze světa a

Komentáře

Zanechte komentář