3 Minuty
Ultimátní souboj sportovních vozů 80. let: DeLorean DMC-12 se střetává s Porsche 911 Carrera
Osmdesátá léta dala světu některé z nejikoničtějších sportovních aut historie. Málokterý sportovní vůz této éry je ale tak snadno rozpoznatelný jako DeLorean DMC-12 a Porsche 911 Carrera 3.2. Oba modely si zajistily své místo v automobilových dějinách, avšak jejich cesty byly zcela odlišné. Zatímco DeLorean DMC-12 se stal fenoménem popkultury díky filmu Návrat do budoucnosti, Porsche 911 Carrera se vypracovalo do pozice měřítka výkonu a technické vytříbenosti. Pojďme si připomenout tento legendární souboj a zjistit, který z těchto ikonických sportovních vozů 80. let nakonec triumfoval.
Design a estetika: Futuristický vs. nadčasový
DeLorean DMC-12 získal svůj nezaměnitelný vzhled díky slavnému designérovi Giorgettu Giugiarovi. Jeho kartáčovaná nerezová karoserie a ikonické křídlové dveře jej učinily unikátem na silnicích. Byl ztělesněním hollywoodského stylu, který přitahoval pozornost všude, kde se objevil. Porsche 911 Carrera naopak pokračovalo ve zdokonalování svého již osvědčeného vzhledu – elegantních a harmonických linií, které zůstávají oblíbené dodnes. Místo extravagantních prvků vsadila 911 na čistý, vyvážený design ukotvený v německé automobilové tradici.
.avif)
Srovnání technických parametrů: Souboj legend s motorem vzadu
Oba vozy věrně ztělesňují sportovní ducha své dekády: mají motor uložený vzadu a pohon zadních kol, což zaručuje ryzí zážitek z jízdy. Tím však podobnosti končí.
- DeLorean DMC-12: Jeho srdcem je 2,85litrový V6 motor PRV (spolupráce Peugeot, Renault, Volvo) s výkonem pouze 130 koní. Přestože ohromoval stylem, v oblasti jízdních výkonů za konkurenty zaostával. V roce 1981 stál kolem 25 000 dolarů (v přepočtu na dnešní hodnotu zhruba 92 000 USD) a nabízel sice výjimečný vzhled i exkluzivitu, avšak ne plnohodnotné sportovní parametry odpovídající cenové kategorii.
- Porsche 911 Carrera 3.2: Carrera disponovala vzduchem chlazeným šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonu 217 koní, doplněným o precizní pětistupňovou manuální převodovku. Vyspělé inženýrství Porsche zajišťovalo nejen rychlost, ale také špičkovou ovladatelnost a spolehlivost, což dělalo z modelu 911 Carrery vítěze tehdejší i dnešní éry sportovních vozů.
(1).avif)
Srovnání výkonu: Na závodní dráze
Při reálné jízdě se rozdíly ještě výrazněji projeví. Odborníci z TFLclassics měli problém dostat DeLorean přes proslulých 88 mph (hranice pro "cestování v čase" ve filmu). Americká verze byla omezena na 85 mph na tachometru, ale při troše snahy dosáhl vůz skutečných 92 mph. Čas na čtvrt míle však jasně naznačil realitu – DMC-12 ji zvládl za 19,04 sekundy, což se sportovním vozům příliš nesluší.
Oproti tomu Porsche 911 Carrera 3.2 projelo čtvrt míle za 16,84 sekundy a svého rivala jednoznačně převálcovalo. Kombinace dynamiky a výkonu potvrdila pověst čistokrevného sportovního vozu a zajistila Porschi suverénní vítězství.
Pozice na trhu a trvalé dědictví
Přestože DeLorean DMC-12 nebyl nejrychlejší, vítězí alespoň v charismatu. Jeho nerezová karoserie byla jedinečná do doby, než se po desetiletích objevil Tesla Cybertruck, a role ve světové kinematografii se mu nedá upřít. Skutečný fanoušek sportovních aut však vždy dá přednost Porsche 911 Carrera – nabízí vyšší výkon, spolehlivost a inženýrskou vytříbenost spolu s hodnotou, která přetrvává čas.
.avif)
Závěr: Ikony 80. let s rozdílnými osudy
DeLorean DMC-12 a Porsche 911 Carrera představují odlišné filozofie v automobilové historii. DeLorean je blyštivý výstavní kousek, sběratelský sen a nesmrtelná popkulturní ikona. Porsche 911 Carrera je vzorem sportovního auta, které inspiruje generace řidičů a stále se posouvá dál. Ve výkonnosti i hodnotě na trhu jasně dominuje Porsche 911, ale DeLorean navždy zůstane v našich srdcích – a snad i v našich snech o cestování časem.
Zdroj: autoevolution

Komentáře