5 Minuty
Thomas Majchrzak z Autogefuehl měl přednostní přístup k první plně elektrické verzi Porsche Cayenne a jeho podrobná 23minutová recenze odhaluje několik pozoruhodných údajů. Vrcholná verze Turbo Electric je uváděna na něco málo přes 1 000 metrických koní (zhruba 986 mechanických hp), čímž řadí model Cayenne Electric 2026 pevně do kategorie výkonných elektrických SUV.
Nabídka modelů a tržní zařazení
Porsche plánuje v prvním roce uvést nový Cayenne Electric ve třech odlišných stupních výbavy: základním Cayenne Electric, středním Cayenne S a vlajkové verzi Cayenne Turbo Electric. Všechny tři provedení používají uspořádání s dvěma motory a pohonem všech kol a cílí na zákazníky, kteří chtějí prémiové, výkonné elektrické SUV konkurující ostatním luxusním EV v dojezdu, technologiích a tažné schopnosti.
Pohon a technická architektura
Oba motory v Cayenne Electric jsou specializované: na přední nápravě je synchronní motor s trvalými magnety vyvinutý Bosch, zatímco na zadní nápravě je motor navržený Porsche. Stejně jako u pohonu všech kol u modelu Taycan používá zadní motor dvoustupňovou převodovku, která optimalizuje zrychlení z místa a udržuje efektivitu při vyšších rychlostech.
Platformou je Porsche Premium Platform Electric (PPE), sdílená s modelem Macan Electric, a bateriový paket používá pouch články vyráběné společností LG. Porsche a LG vyvinuly nový návrh článků s chemickou formulí nikl-mangan-kobalt (NMC) speciálně pro tuto aplikaci, lišící se formátem od článků použitých v Macan Electric a Taycan.
Baterie, dojezd a nabíjení
Cayenne Electric je vybaven baterií o kapacitě 108 kWh. Podle testů WLTP by měl dojezd překročit 600 kilometrů (přibližně 373 mil). V USA budou hodnoty podle EPA u verze s nejdelším dojezdem pravděpodobně blíže 300 míl (zhruba 483 kilometrů), což je srovnatelné s udávanými odhady pro Macan 4 Electric.
Cayenne využívá 800voltovou elektrickou architekturu, která umožňuje rychlé dobíjení: až 22 kW na střídavém proudu (AC) a až 400 kW na stejnosměrném (DC). Porsche uvádí, že dobíjení z 10 na 80 % na DC trvá za optimálních podmínek přibližně 16 minut. Pro Severní Ameriku budou modely Cayenne Electric dodávány s nabíjecím portem NACS. Stejně jako Macan Electric může i Cayenne pracovat v režimu DC nabíjení při 400 voltech rozdělením 800voltové baterie na dvě 400voltové sekce, což zvyšuje kompatibilitu s nabíječkami.

Výkon a dynamika
Turbo Electric je vrcholným modelem: udává se více než 1 000 metrických koní, maximální rychlost přesahující 250 km/h (155 mph) a zrychlení z 0 na 100 km/h (0–62 mph) za méně než 3 sekundy. Porsche také tvrdí, že Turbo dokáže dosáhnout 200 km/h (124 mph) z klidu za méně než 10 sekund. Aby se při trvalém zatížení lépe odvádělo teplo, mají jak specifikace Cayenne S, tak Turbo vnitřní olejové chlazení umístěné mezi rotorem a statorem motoru.
Podvozek a ovladatelnost
Jízdní komfort a ovladatelnost zajišťuje standardní vzduchové odpružení, přičemž volitelně je k dispozici systém Porsche Active Ride pro lepší kontrolu karoserie a větší pohodlí. Pro zlepšení manévrovatelnosti v nízkých rychlostech a stability na dálnici je nabízeno zadní natáčení kol. Díky o něco delšímu karosářskému rozměru než u spalovacího Cayenne získávají cestující více místa na zadních sedadlech a větší zavazadlový prostor.
Design a speciální prvky
Vizuálně si Porsche ponechalo svalnaté proporce Cayenne a zároveň zlepšilo aerodynamiku pro efektivitu EV. U Turbo Electric je aerodynamika dále vylepšena vysouvacími bočními lamelami, které se rozšiřují z zadních partií při 60 km/h (37 mph). Tyto aktivní prvky v kombinaci s optimalizací podvozku pomáhají vyvážit potřeby chlazení a snížit aerodynamický odpor.
Praktičnost: rozměry, tažení a náklad
Elektrické Cayenne by mělo měřit přibližně 4 979 milimetrů na délku a při správném vybavení má údajně tažnou kapacitu až 3 500 kilogramů (7 716 liber) — užitečná schopnost pro zákazníky, kteří od luxusního elektrického SUV očekávají skutečnou nosnost.

Jak se Cayenne Electric srovnává
Ve srovnání s konkurencí a vlastním modelem Macan Electric přináší Cayenne Electric větší prostor pro cestující, vyšší tažnou kapacitu a v provedení Turbo větší výkon. Macan 4 Electric uvádí mírně odlišné hodnoty dojezdu v závislosti na testovacích cyklech trhu, ale větší baterie Cayenne a jeho zaměření na dojezd a tažení z něj dělají praktičtější dlouhodobé EV pro rodiny, které zároveň chtějí sportovní jízdní vlastnosti.
Shrnutí
Porsche Cayenne Electric 2026 spojuje výkonnou DNA značky s moderní architekturou EV: 800voltový systém, nová 108kWh baterie s pouch články od LG, extrémně rychlé DC nabíjení, dvoumotorový pohon všech kol a pozornost vzbuzující výkon u verze Turbo. Díky prémiové technologii podvozku, aktivním aerodynamickým prvkům a konkurenceschopným odhadům dojezdu je zařazen jako vlajkové elektrické SUV pro zákazníky, kteří požadují rychlost, luxus a reálnou užitkovost.
Zdroj: autoevolution

Komentáře