BMW iX3 2026: Přechod k dedikovaným elektromobilům s NACS a obousměrným nabíjením

BMW iX3 2026: Přechod k dedikovaným elektromobilům s NACS a obousměrným nabíjením

0 Komentáře Jakub Dvořák

3 Minuty

Nové BMW iX3 posouvá značku dál směrem k dedikovanému elektrickému inženýrství, přitom ale spojuje typickou dynamiku BMW s technologií příští generace elektromobilů. Postavené kolem interně vyvinutých elektrických komponent a nové chemie baterií, iX3 přináší funkce zaměřené na efektivitu, snížení nákladů a každodenní použitelnost — včetně kompatibility s nabíjením NACS a obousměrného dodávání energie.

Technické údaje vozidla

Pohon a baterie

iX3 používá elektrické motory, které BMW vyvinulo interně a které záměrně neobsahují trvalé magnety. BMW uvádí, že tyto motory jsou přibližně o 40 % účinnější než předchozí jednotky, o 10 % lehčí a zhruba o 20 % levnější na výrobu. Také články baterie byly vylepšeny a nabízejí přibližně o 20 % vyšší energetickou hustotu ve srovnání se současnými články BMW.

Nabíjení a elektronika

BMW si navrhlo i měniče interně. iX3 je první BMW, které přijímá nabíjecí konektor ve stylu Tesla NACS, a také první BMW s podporou obousměrného (bidirekčního) nabíjení, které umožňuje napájet domácí spotřebiče nebo vracet energii zpět do domácí sítě. Pro širší kompatibilitu s nabíjecí infrastrukturou bude standardně dodáván adaptér CCS.

Design a podvozek

iX3 si zachovává výkonnostně orientovaný přístup k zavěšení: vpředu má nápravu McPherson a vzadu nově navržené víceprvkové zavěšení. Rozložení hmotnosti je upraveno směrem k rovnováze — 48,6 % vpředu a 51,4 % vzadu. Základní kola mají průměr 20 palců, v balíčku M Sport jsou k dispozici volby 21 a 22 palců.

Výkon

BMW uvádí zrychlení z 0 na 60 mph za 4,7 sekundy a maximální rychlost 130 mph. BMW zatím nezveřejnilo provozní hmotnost ani oficiální údaje o dojezdu, ale vyšší účinnost motoru a hustší články baterie naznačují hmatatelné zlepšení jak v jízdních výkonech, tak v užitelném dojezdu oproti předchozím variantám iX3.

Postavení na trhu a výroba

iX3 bude vyráběno v novém závodě BMW v Debrecínu v Maďarsku, přičemž výroba pro USA má začít v prvním čtvrtletí 2026 a dodávky jsou plánovány na následující léto. iX3 je pozicováno jako prémiové elektrické SUV s důrazem na inženýrskou efektivitu a každodenní flexibilitu nabíjení a představuje klíčový krok v rámci širší strategie BMW Neue Klasse.

Srovnání a strategický kontext

Historicky BMW dosahovalo úspěchu přizpůsobováním platforem z dostupných spalovacích vozidel pro elektromobily. Tento přístup fungoval, ale je v jádru kompromisem. iX3 signalizuje přechod BMW k dedikovaným EV architekturám: program Neue Klasse má být kompletním restartem značky zaměřeným na elektrická vozidla a iX3 v této transformaci hraje vedoucí roli.

Zdroj: motor1

Zdravím! Já jsem Kuba a auta testuji, porovnávám a recenzuji. Zajímá mě, jak se která značka chová na silnici a co nabízí za své peníze. Každý článek píšu podle skutečných dojmů za volantem.

Komentáře

Zanechte komentář