6 Minuty
Rozhodnutí o ukončení výroby elektrického Chargeru Daytona R/T
Americká automobilka Dodge oznámila zásadní změnu ve svém portfoliu: po roce 2026 skončí výroba elektrického modelu Charger Daytona R/T. Tento krok je výsledkem slabých prodejních výsledků a zároveň odrazem nové strategie zaměřené více na spalovací motory, zvláště ty tradiční benzínové. V elektrickém segmentu zůstane pouze výkonnější varianta Scat Pack, jež se stává jediným čistě elektrickým zástupcem modelové řady Charger.
Důvody ukončení výroby
Dodge již delší čas analyzoval poptávku po svém elektrickém Chargeru Daytona R/T a zjistil, že ani atraktivní cenové akce a pobídky nestačily k výraznému růstu zájmu zákazníků. Automobilka tak přesouvá svou pozornost zpět k modelům, které staví na benzínových pohonných jednotkách.
Náročný boj elektrického Chargeru Daytona R/T na automobilovém trhu
Charger Daytona R/T měl být vstupní branou do světa elektrifikovaných muscle cars. S počáteční cenou 61 590 USD byl nejdostupnějším elektromobilem mezi Charger modely, přesto nepřesvědčil potřebné spektrum zákazníků. Ani výrazné slevy a daňové úlevy, které dokázaly jeho pořizovací cenu snížit na hranici 48 000 USD, nedokázaly změnit rozhodování automobilových nadšenců.
Preference zákazníků – touha po benzínových motorech
Mezi fanoušky značky Dodge je stále silně zakořeněná láska k tradičním motorům HEMI V8, jejichž syrový zvuk a charakteristický projev je těžko napodobitelný. Vzrušení vyvolávají také spekulace o připravovaných modelech „Sixpack“ s řadovým šestiválcem se dvěma turby, které by mohly nabídnout skvělou kombinaci výkonu a spotřeby. Tento trend ukazuje, že část zákazníků ještě není připravena vzdát se spojení s benzínovým motorem.

Specifikace a hlavní výhody Charger Daytona Scat Pack
Charger Daytona Scat Pack zůstává v nabídce jako jediný elektrický Charger. Přináší výjimečný výkon 670 koní, což v porovnání s 496 koňmi u verze R/T nabízí výrazně vyšší dynamiku. Cenovka začínající na 70 190 USD je sice vyšší, přidaná hodnota v podobě výkonu, exkluzivity a moderních technologií ale oslovila větší počet movitých zájemců, kteří hledají špičku v oblasti výkonu a elektrifikace v muscle cars.
Design a výkon
Scat Pack zaujme nejen svou silou, ale také odvážným a atletickým designem, zvýrazněným aerodynamickými prvky a agresivní maskou chladiče. S printem z nuly na 100 km/h pod 4 sekundy se řadí mezi nejrychlejší produkční elektromobily své třídy. Výrazné jsou i jízdní vlastnosti, kdy dobře rozložená hmotnost a nízké těžiště přinášejí skvělou ovladatelnost jak na silnici, tak i na okruhu.
Technologické inovace
Scat Pack je vybaven nejnovějším infotainmentem Uconnect, digitálním kokpitem, vyspělými asistenčními systémy a možností vzdáleného ovládání přes mobilní aplikaci. Velký trakční bateriový systém umožňuje solidní dojezd kolem 420 km a podporu rychlonabíjení. Interiér zdobí sportovní sedadla, prvotřídní materiály a estetická stylizace připomínající DNA muscle cars.
Pozice modelů Charger na trhu
Dodge Charger si dlouhodobě udržuje status jednoho z nejrespektovanějších amerických muscle cars. S elektrickými i benzínovými variantami nabízí značka široký zápřah pro různé skupiny nadšenců. Přesto zůstává elektrifikace v tomto segmentu zatím okrajovou záležitostí. Zákazníci často srovnávají modely Charger Daytona R/T, Daytona Scat Pack a tradiční verze R/T s benzínovými motory – nejen z pohledu výkonu, ale i charakteru řízení a zvuku.
Srovnání s konkurencí
V kategorii výkonných elektromobilů soupeří Charger zejména s Teslou Model S Plaid nebo Mustangem Mach-E GT. Přestože Dodge nabízí unikátní koncepci muscle car, konkurence na poli elektromobilů v určitém ohledu stále převyšuje v dojezdu a síti nabíjecí infrastruktury. Nicméně Charger uspěl u řidičů toužících po tradici, exkluzivitě a emotivním jízdním zážitku, který je v DNA amerických muscle cars zakořeněn.
Budoucnost benzínových Chargerů a návraty ikonických motorů
Dodge se nijak netají tím, že spalovací motory zůstávají aktuální součástí strategie. Do roku 2026 bude pokračovat výroba Chargerů s novou generací šestiválcových přeplňovaných motorů Hurricane a v nabídce zůstávají i praktické čtyřdveřové modely. Automobilkový svět však s napětím sleduje, zda dojde k legendárnímu návratu motorů HEMI V8, jejichž nedávné odstavení vzbudilo mezi fanoušky značky rozruch. Potencionální comeback osmiválců by mohl znamenat doslova renesanci amerických muscle cars nejen v Chargeru, ale i v pickupech RAM 1500.
Důležitost spalovacích motorů pro fanoušky
Pro tisíce českých automobilových nadšenců a fanoušků kultovních muscle cars je tradiční “rumble” osmiválce synonymem svobody a síly na silnici. Přes přesvědčivé argumenty pro elektromobilitu je jejich poptávka po konvenčních pohonech stále velmi silná, což má bezprostřední dopad i na strategie americké automobilky Dodge.

Výzvy koncernu Stellantis na poli elektromobility
Dodge není jedinou značkou ze skupiny Stellantis, která se potýká s obtížemi na trhu elektrických vozidel. Velké pozornosti se dočkalo i pozastavení uvedení elektrického pickupu RAM 1500 REV, jehož tržní debut byl posunut až na léto 2027. Kromě toho hybridní RAM 1500 Ramcharger se má objevit až v prvním čtvrtletí 2026. Tyto odklady jasně signalizují orientaci skupiny zpět k silnějším a oblíbeným benzínovým agregátům a V8 motorům, které si stále drží velkou základnu příznivců v USA i Evropě.
Strategie a očekávání trhu
Neustálé změny v termínech uvedení elektrických modelů ukazují, že automobilky stále hledají správný poměr mezi inovacemi a tradicí, zvláště v segmentech, kde zákazníci nadále preferují syrový výkon a nezaměnitelný zvuk spalovacích motorů. U české veřejnosti, kde muscle cars mají svůj specifický okruh fanoušků, vyvolávají tyto zprávy očekávání i napětí ohledně vývoje v blízké budoucnosti.
Podrobný technický rozbor modelové řady Charger
Elektrická platforma a možnosti nabíjení
Elektrifikovaný Charger Daytona využívá pokročilou platformu STLA Large, která umožňuje vysoký výkon a zároveň podporuje rychlé nabíjení až 350 kW DC. Bateriový systém 100 kWh zabezpečuje více než 420 km dojezdu při kombinovaném provozu.
Podvozek, brzdy a jízdní režimy
Zadní i přední náprava jsou nezávisle zavěšené, v kombinaci s komplexní elektronikou a adaptivními tlumiči dovolují škálu sportovních jízdních režimů. Brembo brzdy s vysokým výkonem poskytují bezpečný dechberoucí výkon i při opakovaném intenzivním brzdění.
Interiér, technologie a bezpečnostní výbava
Pokrývá kvalitní digitální přístrojový štít, hlavní dotykovou obrazovku multimédií přes 15'', navigační systém s online aktualizacemi a rozšířenou funkcionalitu asistence řidiče včetně adaptivního tempomatu, detekce únavy a automatického nouzového brzdění.
Očekávání a budoucnost značky Dodge
Dodge tímto krokem dává najevo, jak složitý je přechod od tradičních muscle cars ke kompletní elektromobilitě. Přestože tlak na ekologičtější pohony zůstává silný, segment „muscle cars“ se tomuto trendu zatím brání nejvíce. Budoucnost Chargeru však zůstává otevřená – rapidní inovace, technologický pokrok, ale i možné návraty ikonických motorů budou určovat směr vývoje pro další desetiletí.
Co si z toho odnést?
Zákazníci i česká komunita automobilových nadšenců budou se zájmem sledovat, zda Dodge najde správnou rovnováhu mezi inovacemi, udržitelností a legendárním charakterem, jímž se muscle cars proslavily po celém světě. Vše naznačuje, že elektrické modely budou ještě nějaký čas hrát vedlejší roli, zatímco klasické benzinové motory budou i nadále určovat ráz značky Dodge v globálním měřítku.
Komentáře