7 Minuty
Land Roverův nadcházející Defender Sport ukazuje tvář inspirovanou Velarem
Nový Land Rover Defender Sport, který má s největší pravděpodobností nahradit Discovery Sport, začal testovat na silnicích v Německu — mimo jiné v okolí proslulé pásky Nürburgringu zvané Green Hell. Zakryté prototypy odhalují kompaktní plně elektrické SUV, které přejímá některé stylistické prvky od Range Roveru Velar, přitom si však udržuje ostřejší a samostatnější charakter.
Maskovaný testovací vůz stojí na univerzálních kolech s pneumatikami Continental a zaujme výrazně vystupujícím předním nárazníkem, jenž evokuje uvolněný design Velaru. Štíhlé světlomety, nízko umístěná zadní svítilna a prudce skloněné čelní sklo dávají profilu pevný, moderní výraz. Relativně plochá linie střechy a samolepka "high voltage" na čelním skle potvrzují, že jde o plně elektrickou verzi (BEV), nikoliv o variantu s vnitřním spalovacím motorem.

Design a uspořádání
Místo prodlužování do třetí řady sedadel se Defender Sport — někdy zmiňovaný také jako Defender 80 — jeví být navržen jako striktní pětimístné vozidlo. Vzpřímené, boxovité proporce uchovávají DNA modelu Defender, přičemž výsledná stopa je přívětivější do městského provozu. Testovací exempláře odhalují několik výrazných designových detailů, mezi něž patří:
- přední nárazník ve stylu Velaru s výraznými hranami
- úzké, technologicky působící světlomety a štíhlá zadní světla
- plošší linie střechy s dynamickým sklonem čelního skla
Celkový vzhled je čistý a současný, směřovaný k zákazníkům, kteří chtějí charakter Defenderu v kompaktnějším elektrickém balení. Interiér, i když zatím skrytý pod maskovacím obalem, by měl podle zdrojů JLR vsadit na moderní infotainment, kvalitní dokončení materiálů a ergonomii orientovanou na rozumnou kombinaci off‑road funkcí a každodenní použitelnosti. Kompaktní rozměry s sebou přinesou výhody při manévrování v městě a při parkování, aniž by výrobce výrazně omezil praktičnost nebo prostor pro zavazadla — což jsou důležité parametry pro cílové skupiny rodin a aktivních uživatelů.
Platforma, výroba a časový plán
Defender Sport bude postaven na nové Electric Modular Architecture (EMA) od Jaguar Land Rover, flexibilní 800V platformě sdílené s příští generací Range Roveru Evoque. JLR potvrdil, že platforma podporuje až 350 kW DC nabíjení, a firemní odhady naznačují, že nabití z 10 % na 80 % by za ideálních podmínek mohlo trvat přibližně 30 minut, i když konečné kapacity baterií zatím nebyly zveřejněny. V praxi bude konečný čas nabíjení záviset na několika faktorech: konkrétním typu článků, teplotních podmínkách, stavu nabíjecí infrastruktury a softwarovém řízení systému nabíjení.

Výroba je plánována v závodě Halewood ve Spojeném království, který prochází multimilionovou přestavbou, aby zvládl těla karoserií BEV, lakování a integraci baterií na konečné lince. JLR se zavázal k významným investicím pro modernizaci Halewoodu a prodloužení výrobních linek tak, aby bylo možné instalovat vysokonapěťové baterie a upravit výrobní proces pro elektrické pohony. Tento krok je důležitý nejen pro kapacitu výroby, ale i pro logistiku a zajištění kvality při integraci baterií a elektrických systémů. Kromě Halewoodu JLR postupně rozšiřuje podporu dodavatelského řetězce pro vysokonapěťové komponenty a termální řízení — to jsou klíčové oblasti pro zajištění konkurenceschopného elektrického SUV na trhu.
Pohonná soustava a očekávání výkonu
První špionské náznaky ukazují na konfiguraci se dvěma motory pro základní verzi Defender Sport, což poskytne pohon všech kol a dostatečnou trakci na silnici i mimo ni. Duální motor (dual‑motor) je v současnosti optimální kompromis mezi výkonem, efektivitou a náklady ve výrobním měřítku, přičemž umožňuje zlepšit rozložení točivého momentu a stabilitu jízdy. Vyšší varianty s třemi nebo čtyřmi motory by sice nabídly pokročilejší torque vectoring a extrémní jízdní výkony, ale JLR zřejmě upřednostní pragmatismus výroby a kontrolu nákladů při úvodním uvedení modelu na trh. Nicméně v průběhu životního cyklu modelu lze očekávat, že se v nabídce objeví i výkonnostní verze s více motory a vyšším výkonem.
Hmotnost bude důležitým faktorem: uvažuje se, že elektromobil bude překračovat hranici dvou tun. U těžších elektrických SUV hraje okamžitý točivý moment roli často stejně důležitou jako nejvyšší jmenovitý výkon; zdroje z prostředí automobilky naznačují, že kombinovaný výkon by mohl být v rozsahu odpovídajícím přibližně osmiset až devítiset a více koním (v britském nebo metrickém přepočtu) — což by mělo znamenat svižné zrychlení a solidní tažné parametry. Pro srovnání, benzinová verze Defender OCTA s osmiválcem dodávaným BMW produkuje přibližně 750 Nm (553 lb‑ft) točivého momentu a až 626 hp v nejsilnějším naladění; u elektrických soustav je ale průběh točivého momentu jiný a často umožňuje rychlejší reakce na plyn a lepší tahové schopnosti při nižších otáčkách.
Umístění na trhu a význam pro kupující
Defender Sport bude postaven níže než plnohodnotný Defender, ale výše než vstupní kompaktní crossovery; jeho cílem jsou zákazníci, kteří hledají kompaktní luxusní elektromobil s autentickou off‑road DNA a vysokou úrovní komfortu na silnici. Model má přitáhnout pozornost městských rodin i nadšenců pro aktivní volnočasové aktivity, kteří chtějí menší rozměry bez kompromisů v použitelnosti a terénních schopnostech. Klíčové pro rozhodování zákazníků budou parametry jako dojezd na jedno nabití, rychlost nabíjení, hmotnost a schopnost tažení, ale i praktické aspekty — vnitřní prostor, systém ukládání nákladu a modularita interiéru.

Předpokládané časování uvedení na trh vkládá příchod do showroomů v roce 2027 ve Spojeném království a dalších klíčových trzích, což by v USA odpovídalo modelovému roku 2028. Uvedení pravděpodobně začne s jedním karosářským stylem, ke kterému se později připojí různé varianty výkonu a stupně výbavy. Pro zákazníky to znamená, že na startu mohou vybírat mezi základnějšími a středními verzemi s duálním pohonem a později se do nabídky dostanou sportovnější nebo prémiovější specifikace s větším výkonem a možná i pokročilejšími off‑road systémy.
Rychlé shrnutí
- Plně elektrický Defender Sport pravděpodobně nahradí Discovery Sport
- Postaven na 800V Electric Modular Architecture od JLR s podporou nabíjení až 350 kW
- Pětimístné uspořádání, kompaktní rozměry, design ovlivněný Velarem
- Na startu duální motor; výkonnostní varianta s více motory možná později
Defender Sport má zdát se rozšířit elektrické portfolio Land Roveru o vozidlo, které kombinuje ikonické designové prvky s moderním uspořádáním pro elektromobily. Jak budou testy pokračovat, postupně vyjdou najevo bližší údaje o kapacitě baterie, reálném dojezdu, spotřebě a přesných výkonových parametrech, ale dosavadní náznaky ukazují na zajímavé kompaktní elektrické SUV pro řidiče, kteří chtějí charakter Defenderu v obratnějším a městsky přívětivějším balení. Z hlediska konkurence bude Defender Sport soupeřit v segmentu prémiových kompaktních elektrických SUV a jeho úspěch bude záviset jak na technických parametrech (dojezd, výkon, nabíjení), tak na schopnosti nabídnout autentické off‑road vlastnosti kombinované s jemným laděním pro každodenní jízdu.
Zdroj: autoevolution
Zanechte komentář