Toyota povyšuje Century na samostatnou vlajkovou značku

Toyota odštěpí Century jako samostatnou ultra‑luxusní značku nad Lexusem. Nový fokus zahrnuje limitované, ručně dokončované modely, ambice na globální prémiový trh a reinvenci Lexusu směrem k elektrickému a zážitkovému luxusu.

Komentáře
Toyota povyšuje Century na samostatnou vlajkovou značku

8 Minuty

Toyota povyšuje Century na samostatnou vlajkovou značku

Toyota tiše přetřídila své postavení v segmentu luxusních vozů: uctívaný model Century bude odštěpen jako samostatná, ultra-prestižní značka umístěná nad Lexusem. Tento krok, potvrzený předsedou Akio Toyodou, představuje vzácnou změnu v brandové strategii automobilky, která dříve vytvořila Lexus, aby soupeřil s BMW, Mercedesem a Audi. Z pohledu strategie značek jde o významný posun směrem k jasnější segmentaci a diverzifikaci nabídky v prémiovém segmentu.

Toyoda uvedl, že myšlenka vznikla z jeho přesvědčení, že Century by měl existovat „ve své vlastní třídě“. Také přiznal, že ho nepříliš potěšilo, když se sedan a SUV Century nacházely vedle běžných vozů Toyota na veletrhu Japan Mobility Show 2024 – vnímal to jako signál, že model by měl stát stranou a být vnímán jako něco výjimečného. Tento postoj se promítá do strategie exkluzivity, limitované produkce a zvýšeného důrazu na ruční dokončování a řemeslné zpracování.

Stoletá historie, znovuzrozená pro nejvyšší třídu

Ačkoli je Century technicky nejmladší značkou v rámci skupiny Toyota, samotné jméno modelu předchází značku Lexus o desítky let. Poprvé uvedený jako sedan v roce 1967, Century se vyvinul v symbol japonského luxusu napříč třemi generacemi. Druhá generace Century je dodnes pozoruhodná jako jediná sériová Toyota, která byla v sériové produkci vybavena motorem V12. To zanechalo v dějinách automobilky silný odkaz v oblasti vysokovýkonných pohonných jednotek a luxusních limuzín.

Po většinu své existence se model prodával téměř výhradně v Japonsku, kde si vybudoval pověst reprezentativního vozu pro státníky, podnikatele a instituce. Jeho postavení v Japonsku zahrnovalo i speciální edice a zákaznické služby orientované na diskrétní, dokonale vybavené limuzíny, které kladly důraz na ticho, komfort a vnímání prestiže při nástupu cestujících. Také postupné technologické a stylistické evoluce Century ukazují, jak značka kombinuje tradiční řemeslné hodnoty s moderními prvky komfortu a bezpečnosti.

To se začalo měnit v roce 2023, kdy Toyota rozšířila nabídku o SUV verzi Century a zahájila opatrné testování globálních trhů uvedením v Číně. Tento posun od výhradně domácího modelu k mezinárodní přítomnosti naznačil ambice značky oslovit zákazníky mimo Japonsko — především sběratele, diplomaty a velmi majetné klienty. Nyní bude Century profilován tak, aby pronikl do segmentu ultra-high-endu s zakázkově vyráběnými, nízkoobjemovými modely orientovanými na znalé kupce, kteří hledají exkluzivitu a vysoké řemeslné zpracování.

Jak bude nová značka Century vypadat

Vedoucí brandingu Toyoty Simon Humphreys popsal tento krok jako misi „soutěžit na nejvyšší úrovni, být top z top, one of one“. Nová značka Century bude vedená reprezentativním kupé, které má svůj debut na Japan Mobility Show 2025; auto ponese slogan: 'One of One. One in this world, from this country.' Tento slogan má zdůraznit jedinečnost, ruční výrobu a výsostné spojení s japonskou tradicí luxusu.

Hlavní očekávání a strategické zaměření značky lze shrnout takto:

  • Velmi nízké výrobní objemy a vozidla dokončovaná ručně s nejvyšší úrovní zpracování a pozornosti k detailu.
  • Cenotvorba a exkluzivita směřující nad segment Lexusu, podobně jako je Rolls‑Royce umístěn nad BMW ve vztahu k vlastnímu portfoliu.
  • Důraz na přítomnost vozidla, zakázkové interiéry a komfort s prodlouženým rozvorem spíše než na masově orientované technologické novinky.

Ukázky kupé v teaserových materiálech Toyoty naznačují daleko honosnější design a použití materiálů, než je obvyklé u typických modelů Lexus. Zatímco technické detaily jsou zatím spíše skromné, dědictví Century spojené s motory V12 a limuzínovou úrovní výbavy naznačuje, že se můžeme dočkat pohonných jednotek s vysokým zdvihovým objemem nebo specializovaných hybridních systémů kombinujících výkon a kultivovanost chodu. Rovněž jsou pravděpodobné široké možnosti personalizace, včetně unikátních barev, ručně zpracovaných dřevěných a kovových obkladů, ručně šitých čalounění a individuálních plakiet.

V praktické rovině může značka zavést servisní a concierge služby odpovídající ultra-luxusnímu segmentu: individuální převzetí vozu, dedikované servisní pracoviště, programy restomod a dlouhodobé garance péče pro sběratele. Z pohledu výroby by byla logická alokace limitované výroby a možná i specializovaného závodu či dílen s přednostním přístupem k nejlepším řemeslníkům Toyoty a subdodavatelům vybraných materiálů.

Co to znamená pro Lexus

Lexus nebude odsunut na vedlejší kolej. Naopak značka se zdá být připravena na odvážnou reinvenci. Toyota již ukázala radikální elektrický koncept čtvercového vícemístného minivanu s třemi nápravami a šesti koly pod označením LS. Akio Toyoda přepsal zkratku 'LS' z původního 'Luxury Sedan' na 'Luxury Space', čímž signalizoval posun směrem k netradičním formám prémiové mobility a novým interpretacím prostoru v automobilu.

Toyoda uvádí, že koncept tříosého LS by mohl dojít až do sériové výroby, ovšem pouze v případě, že splní přísné požadavky Lexusu na ticho, komfort a schopnost vypořádat se s reálnými silničními podmínkami. Takové rozhodnutí by vyžadovalo zásahy do konstrukce podvozku, řízení a elektroniky, aby byla zachována obvyklá úroveň bezpečnosti a jízdní stability. Simon Humphreys doplnil, že Lexus 'bude mít větší volnost v jednání', což naznačuje, že značka bude usilovat o odvážné tvary, nové architektury a inovace spíše než o napodobování konkurentů.

Na kalendáři jsou již konkrétní změny: tradiční sedan LS, který pomáhal budovat reputaci Lexusu, ukončí výrobu po vydání edice 2026 Heritage Edition. Tento krok uvolní ruce značce, aby experimentovala s novými elektrickými platformami, interiérově orientovanými vozidly a experimentálními architekturami zaměřenými na luxus pro pasažéry. Očekává se, že Lexus se více zaměří na elektromobilitu, user experience, pokročilé materiály a personalizované interiérové prostory, které osloví zákazníky hledající moderní, zážitkový luxus.

Dopad na trh a na co se dívat

Uvedení Century jako samostatného vlajkového štítu má několik strategických implikací pro trh a konkurenci:

  • Vytváří jasnou segmentaci: Toyota pro masový trh, Lexus pro globální luxus a Century pro ultra‑luxusní segment.
  • Century by mohl přilákat kupce hledající exkluzivitu, ručně vyráběné detaily a limitované série, zatímco Lexus bude nadále prosazovat elektrifikaci, technologický komfort a zážitkový luxus.
  • Tento krok může přimět konkurenty k přehodnocení vlastních sub-značek, bespoke programů a strategií vysoce personalizovaných modelů.

Kromě toho Toyota představí na Japan Mobility Show 2025 několik nových modelů, včetně elektrického konceptu Corolly. O očekávaném superautu společnosti se v nejbližší době nedozvíme na veletrhu — je naplánován virtuální debut 5. prosince a veřejná premiéra na Tokyo Auto Salon v lednu 2026. Takový plán zdůrazňuje, že Toyota uplatňuje více kanálů komunikace: velké autosalony, online premiéry i specializované eventy pro cílené skupiny zákazníků.

Tato reorganizace podtrhuje Toyotinu důvěru v diferenciaci více značek jako cesta k pokrytí všech prémiových segmentů globálního trhu. Pro automobilové nadšence nově zrozený Century slibuje návrat k ručně zpracovanému přepychu na absolutním vrcholu portfolia Toyoty, zatímco Lexus vyrazí cestou elektrické inovace, progresivních designových řešení a netradičních forem luxusu. Dlouhodobě to může znamenat změny v tom, jak jsou jednotlivé značky komunikovány, jaké služby jsou nabízeny zákazníkům a jak jsou nastaveny distribuční a servisní sítě pro prémiové vozy.

Krátké shrnutí by mohlo znít: 'Méně objemu, více umění' — Century bude usilovat o vzduch vzácnosti a prestiže, Lexus se zaměří na progresivní a zážitkový luxus a Toyota bude i nadále budovat jak šíři nabídky, tak aspiraci napříč globálním portfoliem. Celkově takový krok rovněž posiluje pozici Japonska na mapě světového automobilového luxusu a otevírá prostor pro nové formy spolupráce s výrobci materiálů, ateliéry a specialisty na zakázkové úpravy.

Zdroj: motor1

Zanechte komentář

Komentáře